nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Život je změna a změna je život

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Nedávno jsme si povídali o tom, že nelze se přinutit, abychom dlouhodobě dělali s láskou to, co nás ve skutečnosti nebaví a nenaplňuje. Naším heslem není „Co děláte, dělejte rádi“, nýbrž „Dělejte jen to, co děláte rádi“. To ovšem není snadné a často to znamená pustit se do docela vážných změn v našem životě.
Já sám jsem si prošel několika obtížnými změnami zaměstnání i partnerství a jsem přesvědčen, že to stálo za to. Neproběhlo to ale jako když lusknete prsty - bylo to těžké a zdlouhavé. Podělím se s vámi o zkušenosti, jak takovou změnu připravit a realizovat.

Odborně se tomu říká „Management změny“, ale my vynecháme manažerské příručky a podíváme se na všechno praktickým selským rozumem. Nejdůležitější ze všeho je ujasnit si, čeho přesně chceme dosáhnout. To je součástí pečlivé přípravy, kterou si shrneme do několika bodů. Tedy:
 
1. Mějte jasno v tom, čeho chcete dosáhnout.
Mnoho lidí začíná s myšlenkou „Tak tohle už nechci“, ale to nestačí. Musíme mít jasnou představu, jak to tedy chceme. Jinými slovy, je třeba popsat „cílový stav“. Chceme-li například změnit zaměstnání, musíme vědět, jaké to budoucí zaměstnání má být. Chceme zůstat v oboru, nebo začít něco úplně nového? Chceme dělat ve firmě, nebo sami za sebe? Chceme rychle vydělat peníze, nebo raději budovat něco dlouhodobého? Všechny tyto otázky a mnoho dalších je třeba si položit a definovat, jak si to přejeme, jinak vklouzneme z deště pod okap a brzy zjistíme, že nové zaměstnání, na které jsme nekladli žádné podmínky (hlavně abychom byli rychle pryč z toho předchozího), není o nic lepší. Doporučuji si plán napsat, nejlépe do nového sešitu, který si za tímto účelem založíte.
 
2. Najděte si nejbližšího spojence.
Nemyslím tím zástup kamarádů, ale jednu osobu, která vám je velmi blízká a které můžete stoprocentně důvěřovat. Je skvělé, když to může být váš partner, to je ideální spojenec. Pochopitelně, pokud tou změnou má být právě odchod od partnera, tak musíte hledat jinde. Může to být někdo z rodiny nebo dobrý přítel, komu se nebudete bát svěřit se se svými plány a o kom víte, že vás nepodrazí. Bohužel, takových přátel je málo - já sám mám dva, někdo možná ani jednoho. Přesto, zkuste někoho najít.
Proberte s vaším spojencem váš plán. Nejdůležitější je ověřit si, jestli správně rozumí tomu, čeho chcete dosáhnout. Pokud ne, je chyba jednoznačně na vaší straně. Buď je plán definován jen mlhavě a vy ve skutečnosti nevíte, co přesně chcete, anebo jste jej nedokázali srozumitelně vysvětlit. Obojí je třeba napravit. Mlhavý plán znamená, že cíle nikdy nedosáhnete, protože zde žádný cíl není. Plán sice přesný, ale chybně vysvětlený znamená, že vám váš spojenec nebude rozumět a nemůže vám tím pádem nijak pomoci. Když je plán přesný a srozumitelný, může vám váš spojenec pomoci s jednotlivými kroky, případně vás může upozornit na úskalí, se kterými jste nepočítali.
 
3. Stanovte si postupné kroky.
Pamatujete si na náš článek „Jak spolknout slona“? Odpověď zní: „No přeci - po kouscích“. Jakkoliv těžký úkol se dá rozložit na několik úkolů méně těžkých a každý z nich pak dále na úplné drobnosti. Když si váš plán rozložíte na drobné krůčky, můžete je začít hned plnit a nemusíte se děsit složitého a náročného úkolu. Na zmíněný článek o slonovi určitě koukněte, bude vám dobrou inspirací.
 
4. Pečlivě uvažte, co se může nepovést.
Je dobré počítat s tím, že ne vše půjde přesně podle plánu. Co uděláte, když určitý krok nevyjde? Pak byste měli mít v záloze náhradní řešení, takzvaný plán B. Vytipujte si všechna rizika a připravte se na ně. Tady bude velmi cenná pomoc vašeho spojence - víc hlav víc ví, může si všimnout nějakého skrytého rizika, které by vás nenapadlo. Kdo je připraven, není překvapen.
 
5. Zjistěte si, kdo další vám může pomoci.
Na rozdíl bodu 2 zde nejde o žádné důvěrníky, které byste zasvěcovali do každého detailu, ale o lidi, u kterých můžete najít informace, rady, zkušenosti apod. Pomohou vám třeba jen u jednoho z vašich krůčků a tím jejich role skončí. Podle povahy problému to může být kolega, který nedávno řešil něco podobného, případně někdo úplně cizí - psycholog, právník atd.
 
6. ZAČNĚTE HNED.
Nic neodkládejte. Neznamená to, že hned musíte vykládat všechny karty na stůl. Řada přípravných kroků může být prováděna v tichosti, abyste nikoho nevyplašili a nedovolili vašemu protějšku udělat protiopatření. A až bude vše nachystáno, prostě jen sbalíte kufry a řeknete sbohem...
 
Každý konec je ve skutečnosti jen zakuklený nový začátek. To, že se na ten nový začátek začnete v tichosti připravovat, vám dá hodně síly k překonání všeho, co ještě budete muset přetrpět. Naděje na nový život vás posílí. To původní rádobypozitivní heslo „Co děláte, dělejte rádi“ dočasně upravíte na „Co děláte, dělejte s jasným cílem“, abyste mohli skončit u toho správného „Dělejte jen to, co děláte rádi...“
  Komentáře

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat

Jak získat více času II.

Zdeněk Breitenbacher
V předchozí části jsme se věnovali spíše teorii a nyní se podíváme na pár poznatků z praxe. Připravte se na to, že nic není zadarmo a že to bude znamenat podstatným způsobem změnit váš životní styl. Některá doporučení budou mít podtitulek „Slovo do pranice“, ale věřte zkušenému, že fungují velmi dobře. Nepíšu o ničem, co bych sám nepraktikoval...

Hladovka je jednoznačně nejúčinnější způsob očisty organismu. Pokud to myslíte s očistou organismu vážně, je dobré se s principy hladovění seznámit. Máte-li navíc za sebou důkladnou očistu střev a úspěšné pročištění jater a žlučníku, je hladovka ideálním pokračováním. Pokusím se dát vám jednoduchý návod, který vám pomůže úspěšně provést vaši první jednoduchou hladovku.

Plněné papriky na řecký způsob

Jolana Breitenbacherová
Milujete chuť pečených plněných paprik, ale už vás přestaly bavit fašírky ochucené česnekem a majoránkou? Potom pro vás máme recept, který okouzlí vaše chuťové buňky rafinovanou kombinací pikantního pečeného lusku s rýží, oříšky, rozinkami a rajčaty.

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi