nezávislost • energie • styl
© 2012-2021 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Žampiony plněné kuskusem

 
 
Jednoduchý recept na lehký víkendový oběd nebo na malé občerstvení, pokud třeba na chalupě čekáte hosty. Místo žampionů můžete použít bedly nebo jiné vhodné houby, které najdete v lese, my jsme se však v letošním suchém létě rozhodli nespoléhat na dary přírody a použili jsme čerstvé žampiony z nedaleké pěstírny hub.

Budeme potřebovat:
  • 1,5 kg žampionů
  • 180 g suchého kuskusu (celozrnný špaldový nebo jiný)
  • 2 vejce
  • 1 měkký tvaroh (250 g)
  • 1 menší paličku česneku
  • 1 lžíci grilovacího koření Sonnentor (obsahuje rozmarýn, sladkou papriku, petržel a česnek)
  • Půl lžíce drceného kmínu
  • Čerstvé oregano (lístky i květy)
  • Další bylinky, které najdeme na zahradě (petrželovou nať, kopřivu, mateřídoušku, bršlici)
  • Sůl a pepř podle chuti

Žampiony očistíme a odstraníme z nich nohy. Nohy si dáme stranou a použijeme je pak třeba do polévky, protože se musí tepelně zpracovávat déle, než plněné kloboučky. Kuskus dáme do mísy a zalijeme vroucí vodou tak, aby hladina byla cca 1 cm nad kuskusem. Přiklopíme talířkem a počkáme 5 minut. Kuskus během této doby natáhne vodu a změkne. Potom přimícháme tvaroh, vejce, prolisovaný česnek a koření. Dobře promícháme a ochutnáme. Kuskus rychle vtahuje chuť koření, takže pokud se vám bude zdát, že směs je málo kořeněná, přidejte. Mějte však na paměti, že přespříliš koření může potlačit jemnou chuť hub.
Zapneme troubu a vyhříváme na 220°C. Mezitím si vyložíme velký plech pečicím papírem a pokládáme na něj naplněné žampionové kloboučky. Jakmile jsme hotovi a trouba je rozehřátá, vložíme plech a pečeme 15-20 minut. Jak poznáme, že je hotovo? Vršek náplně je opečený, při rozkrojení je směs uvnitř kompaktní, obě půlky drží tvar. Žampiony zmenší svůj objem, ale nejsou scvrklé ani vysušené, po nakrojení zůstávají šťavnaté. Na plechu zbude trocha vody, která se z nich vypekla.
 
Takto vypadá naše dobrota v detailu:
 
Jako přílohu můžeme udělat
Rajčatový salát s bršlicí
Čerstvá rajčata pokrájíme na malé kousky, přidáme drobně nasekanou mladou bršlici, zakápneme rýžovým octem (nebo jiným jemným octem – např. jablečným nebo vinným) a promícháme.
 
  Komentáře
  Neměli byste vynechat
Proč zrovna jáhlové? Hned z několika důvodů – za prvé jáhly na rozdíl od pšenice a pšeničné mouky neobsahují lepek, na který jsou někteří lidé citliví. Za druhé, jáhly jen minimálně sají olej, takže spotřebujeme méně oleje než na klasické karbanátky. No a za třetí, je to vítaná změna...

Jak uvádí Paul Brunton ve své knize „Tajnosti indické“, v meditaci se nestárne. Popsal, že se jogíni, kteří se meditací dostávají do stavu nirvány - jogínského vytržení - dožívají neuvěřitelně vysokého věku. Máme-li věřit tomu, co Paul Brunton slyšel od místních lidí, jde o věk 300 i více let. Ať už to bereme vážně či nikoliv, stojí za to si říci, co to vlastně ta meditace je a co z ní můžeme realizovat zde v evropských podmínkách.

Jóga je bezesporu módní záležitost. Lidé mají zájem o cvičení všeho druhu a stejně tak se chtějí přiblížit tajemnu a mystice. Zdá se, že jóga by mohla vyhovět po všech stránkách - známe ji jako tělesné cvičení a mnozí z nás slyšeli nebo četli o neuvěřitelných výkonech indických jogínů - tak proč to nezkusit také?
Poptávky se chopila celá řada amatérů i profesionálů, a tak je nabídka cvičení jógy opravdu bohatá a pestrá. Jen si představte, kolik různých odnoží lze v nabídkách nalézt: Power-jóga, fitness-jóga, pilates-jóga, hot-jóga a několik desítek dalších. Až se vnucuje otázka, jestli je to všechno opravdu jóga a jestli má takové cvičení opravdu smysl.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2021 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi