nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Ve spánku (a v meditaci) se nestárne

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Troufám si říci, že ve spánku se nestárne. Vědecké autority by nade mnou asi kroutily hlavou a možná mne nominují na příští Bludný balvan. Bludné balvany jsou každoročně vyhlašované ceny za nevědecká tvrzení všeho druhu, a tak přemýšlím nad tím, jestli tyhle stránky nebudou také jedním z horkých kandidátů. Mnohá z tvrzení, která tady uvádím, nejsou vědecky potvrzena a asi taky nikdy nebudou. Pokud vám například tvrdím, že když se usmějete, rázem omládnete o pět let, nemám to podložené vědeckým výzkumem, jen vím spolu s vámi, že to opravdu funguje!

Bohužel, ve vědě to nestačí. Musíte přijít s jasnou teorií, plnou matematických rovnic, a když budete dostatečně dlouho živi, máte šanci, že se na stará kolena, několik desítek let po zveřejnění, dočkáte Nobelovy ceny (další dobrý důvod a skvělá motivace proč být věčně mladý a dosáhnout vysokého věku).
Pokud tyhle vědecké podmínky nesplníme, můžeme se dočkat Bludného balvanu. Proč ne, pro zvýšení publicity je to skvělá věc a já bych něco takového vítal. Narodit se o pár století dříve, mohli bychom dopadnout mnohem hůř. Takový Giordano Bruno, který se v šestnáctém století odvážil tvrdit, že Země není středem vesmíru, ba dokonce že ani Slunce není středem vesmíru, ale jen jeho drobnou součástí, skončil na hranici a Galileo Galilei zavčas svá totožná tvrzení odvolal, protože dobře znal Brunův smutný konec.
 
Já nejsem vědec, a tak si mohu dovolit tohle zjednodušení. Ve spánku se prostě nestárne.
Když to řeknu takto jednoduše, bude tomu každý rozumět a zjistí, že když se tím bude dlouhodobě řídit a dopřeje si dostatek spánku, opravdu na tom bude v porovnání s ostatními lépe – jak v tělesné a psychické kondici, tak v mladistvém vzhledu. No dobře, řeknete si, ale v čem to vlastně vězí?
Není to žádný trik, ale souhrn několika nepopiratelných skutečností. Některé z nich jsou spíše příčinami nedostatečného spaní, jiné pak jsou důsledky – tedy co s námi špatné spaní dělá:
PŘÍČINY:
- Přílišný spěch (a často také stres), snaha stihnout během dne maximum věcí. Tímhle se velmi vzdalujeme od pohody, která je pro trvalé mládí nezbytná.
- Večery trávené před televizí. Už dříve jsme si říkali, že před televizí se stárne nejrychleji, takže nyní už jen doplním, že se navíc okrádáme o tolik potřebný spánek.
- Starosti jakéhokoliv druhu. Nevyřešené osobní problémy nám často způsobují nespavost a tak i ty nás o spánek okrádají.
DŮSLEDKY:
- Příliš krátký čas pro regeneraci organismu i mysli.
- Snížená imunita.
- Celková podrážděnost.
Zdaleka neuvádím všechny souvislosti, jistě i vy sami byste přišli na další. Optimální doba ke spánku je těch tradičně uváděných osm hodin denně. Pokud tvrdíte, že vám stačí méně, možná máte pravdu. Pokud je to ale ve skutečnosti tak, že vám MUSÍ stačit méně, protože nestíháte (přesto že se vašemu organismu spát chce), to už se okrádáte o cenné roky života.
Pochopitelně, chcete-li s tím něco udělat, může to pro mnohé z vás znamenat přehodnotit celý svůj život. Nebude to lehké, ale poradím vám, jak začít (vy už to stejně znáte): Najděte si svoji účinnou motivaci. Pak to bude hračka.
 
Je zajímavé, že Paul Brunton ve své knize „Tajnosti indické“ píše, že ve stavu jógínského vytržení (hluboké extatické meditace) člověk nestárne. Uvádí, že se setkal s několika jogíny, kteří měli údajně třista i více let. Tohle už ponechávám vaší fantazii, indičtí jogíni umějí spoustu věcí a zdaleka ne všechno jsou jen manipulátorské triky. Já sám s ničím takovým osobní zkušenost nemám, ale chcete-li, knížku si určitě přečtěte, stojí za to.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Co je to vlastně stáří?

Zdeněk Breitenbacher
V tisku se nedávno objevily diskuze, kdy vlastně začíná stáří. Pochopitelně, pisatelé zjistili, že hranice stáří se nedá definovat jednoznačně, přesněji řečeno, nedá se definovat vůbec a různé skupiny odborníků i laiků se prostě mezi sebou vůbec neshodnou. Definic, co je to stáří, tak máme hned několik, přičemž si troufám tvrdit, že správná není ani jedna z předložených. Dobrá, řeknete si, na Elixíru mládí byste měli vědět, jak to tedy je, nebo ne?

Aktivita těla

Zdeněk Breitenbacher
Aktivitu, druhou nezbytnou složku našeho elixíru mládí, lze rozdělit na dvě části – na aktivitu těla, tedy pohyb a sport v jakékoliv formě – a na aktivitu ducha, to je vzdělávání a tvořivost. Nejdříve se podívejme na ten pohyb a sport. Na rozdíl od našich předků máme pohybu čím dál tím méně. Současná zaměstnání jsou čím dál tím méně pohyblivá, my lidé z kanceláře se za celou pracovní dobu pohneme tak nanejvýš ke kávovaru pro další kafe, a to je situace, kterou bychom rozhodně měli změnit, nebo alespoň vědomě kompenzovat.

Nedávno jsem se zamýšlel nad tím, proč vlastně - z pohledu božského záměru - by měl být člověk na světě déle, než je obvyklé. Prvních pětadvacet let našeho života je určeno pro nás a pro náš rozvoj. Dalších pětadvacet je určeno pro naše děti. To je náš největší úkol a máme práce, že nevíme odkud kam. Ale když jsou děti odrostlé, zakládají vlastní domácnost a my máme takříkajíce „splněno“, jaký je náš úkol potom? Proč nás tady příroda či Bůh ponechává dalších pětadvacet let a někoho i déle?

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi