nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Úvod k očistě jater

Jolana Breitenbacherová
 
 
Jestliže jste prakticky zvládli očistu střev, je ideální čas pustit se do očisty jater. Právě teď, v předjaří, jsou játra dobře připravená, protože podle čínské medicíny jsou právě nyní spolu se žlučníkem na vrcholu své celoroční aktivity. Toto příznivé období končí na konci dubna. Kromě důkladné očisty, která bude popsaná hned v příštím článku, budeme mít s přicházejícím jarem k dispozici také spoustu čerstvých bylinek, zejména mladé výhonky smetanky lékařské a kopřiv, které jsou pro detoxikaci jater skvělým doplňkem.

Jestliže jsou játra přetížená, tak je člověk permanentně unavený, zpomalený, ke každé akci se musí přemlouvat, a když se přemluví a náhodou zvládne o trošku víc, než původně zamýšlel, tak úplně odpadne. Znáte tu únavu, která přichází, aniž byste cokoli vykonali? A pak ta frustrace – že jste vlastně nic neudělali, ale zase jste unavení. Abyste se tomuto deprimujícímu koloběhu vyhnuli, je dobré na játra myslet a čas od času jim dopřát odpočinek a prostor pro očistu.
 
Co pro svá játra můžete udělat, aniž by vás to stálo zvláštní úsilí?
  • Omezte příjem chemických látek v potravinách. Jako první krok bude stačit, když omezíte nakupování salámů, párků, masných polotovarů, paštik atd. Tam se to chemií jen hemží.
  • Vyhýbejte se potravinám s prodlouženou trvanlivostí, které jsou prakticky vždy chemicky konzervované. Nejlepší je kupovat vše čerstvé a základní, bez dochucovadel a příměsí. Pamatujte, že obyčejný čerstvý rohlík může být lepší než trvanlivý celozrnný chléb, jehož celozrnný „look“ zajišťuje hnědé průmyslové barvivo a pro vyšší stabilitu na regálu je ošetřený konzervantem.
  • Vylučte umělá barviva. Většinou je poznáte jednoduše - zejména v nápojích - z těch oslnivých barev oči přímo přecházejí, se čtením etikety se ani nemusíte obtěžovat.
  • Čtěte složení výrobků, které kupujete. Pokud byste cizím slovům a značkám nerozuměli, zavítejte na stránky www.zdravapotravina.cz, kde najdete komplexní seznamy chemických látek užívaných v potravinářství i s vysvětlením. Ne všechny přídatné látky musejí být nutně zdraví škodlivé, a naopak, některé jsou škodlivé tak, že se člověk diví, jak je možné beztrestně je přidávat do jídla.
  • Zamyslete se nad svým pitím. Tím zdaleka nemyslím jen alkohol, na který se v souvislosti s játry vždycky nejvíc poukazuje. Sklenička dobrého vína je podle mého názoru mnohem zdravější než stejné množství coly nebo jiného fantasticky „osvěžujícího“ nápoje. Jako základ pitného režimu je nejlepší obyčejná čistá voda bez bublinek.
  • Nepřehánějte to s mastnotou, ale ani s náhražkami za tuk. Když to s konzumací tuku nebudete přehánět, nebudete vystaveni ani druhému extrému, tak zvaným light produktům, ve kterých sice tuk takřka chybí, ale je nahrazený škrobem, cukrem nebo jinými přídatnými látkami.
  • Dopřejte si odpočinek, který vás bude těšit. Odpočinek na kole, na které chtěl vyjet váš partner, ale vy ne, je méně hodnotný než ten, který byste si z celého srdce přáli vy sami, i kdyby šlo třeba o jen háčkování úplně zbytečné dečky nebo přeleštění už tak nablýskaného veterána.
  • Máte stres? Něco vás naštvalo? Tlačí na vás v práci, doma nebo všude? Nemůžete spát? Tak zkuste hluboký nádech a výdech. Hluboké dýchání pomáhá odvést toxiny, které bloudí vaším tělem a způsobují somatické potíže.
  • Neberte zbytečně léky. Každý lék je malou dávkou jedu, který na jedné straně pomáhá a léčí, na druhé straně však působí toxicky. Pokud jste zvyklí řešit každou obtíž haldou preparátů, tak svá játra přetěžujete.
  • Jezte hodně čerstvého ovoce a zeleniny a zkuste se duševně naladit na jeden detoxikační den, kdy budete jíst jen zeleninu nebo ovoce a pít čistou vodu nebo bylinkový čaj.
 
Úvod k očistě jater
  Komentáře

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat
Slyšeli jste někdy o ztučnění neboli o steatóze jater? Pokud si myslíte, že ke ztučnění jater se můžou dopracovat jen alkoholici pilným pitím, jste na omylu. Jaterní steatóza je nejčastější metabolickou poruchou jater, která postihuje zejména dospělé ve středním věku a výše, ale v dnešní době bohužel stále častěji postihuje také mladé lidi.
Je to stav, kdy se přebytečné tukové kapénky hromadí v jaterních buňkách. Při dlouhodobém procesu ukládání tukových kapének v játrech dochází k poškození tkání a nakonec k selhání jaterních funkcí. Příčin zanášení jater je hned několik a se zdroji znečištění se setkáváme každý den. Málokdo ví, že ztučnění jater se může týkat každého, i těch, co alkoholu vůbec neholdují.

Pohoda a dobrá nálada by měla být vaším průvodcem – jakékoliv vaření ve spěchu je škodlivé a jídlo takto vzniklé vám moc neprospěje. Uveďme si nyní všechny zásady správného vaření elixíru mládí. Některé z nich jsou radami praktickými, některé z nich jsou spíše duchovně zaměřené.

Pohoda je naprosto nezbytná komponenta do elixíru mládí. Proto si ji musíme stále pěstovat a udržovat. Musíme vědět, co nám pohodu přináší, a také, co nám naopak působí nepohodu. To, co nám přináší pohodu, musíme trvale podporovat, zatímco se zdroji nepohody se musíme nějak vypořádat. Někdy to dokonce znamená, že si musíme dočasně způsobit ještě větší nepohodu a jít do otevřeného konfliktu, aby se věci vyjasnily a vyřešily v samotném počátku - tam, kde vznikly, a nikoliv tam, kde se projevují. Do toho se nám ale většinou nechce, a tak jen potlačujeme ty projevy...

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi