nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Úvod k očistě jater

Jolana Breitenbacherová
 
 
Jestliže jste prakticky zvládli očistu střev, je ideální čas pustit se do očisty jater. Právě teď, v předjaří, jsou játra dobře připravená, protože podle čínské medicíny jsou právě nyní spolu se žlučníkem na vrcholu své celoroční aktivity. Toto příznivé období končí na konci dubna. Kromě důkladné očisty, která bude popsaná hned v příštím článku, budeme mít s přicházejícím jarem k dispozici také spoustu čerstvých bylinek, zejména mladé výhonky smetanky lékařské a kopřiv, které jsou pro detoxikaci jater skvělým doplňkem.

Jestliže jsou játra přetížená, tak je člověk permanentně unavený, zpomalený, ke každé akci se musí přemlouvat, a když se přemluví a náhodou zvládne o trošku víc, než původně zamýšlel, tak úplně odpadne. Znáte tu únavu, která přichází, aniž byste cokoli vykonali? A pak ta frustrace – že jste vlastně nic neudělali, ale zase jste unavení. Abyste se tomuto deprimujícímu koloběhu vyhnuli, je dobré na játra myslet a čas od času jim dopřát odpočinek a prostor pro očistu.
 
Co pro svá játra můžete udělat, aniž by vás to stálo zvláštní úsilí?
  • Omezte příjem chemických látek v potravinách. Jako první krok bude stačit, když omezíte nakupování salámů, párků, masných polotovarů, paštik atd. Tam se to chemií jen hemží.
  • Vyhýbejte se potravinám s prodlouženou trvanlivostí, které jsou prakticky vždy chemicky konzervované. Nejlepší je kupovat vše čerstvé a základní, bez dochucovadel a příměsí. Pamatujte, že obyčejný čerstvý rohlík může být lepší než trvanlivý celozrnný chléb, jehož celozrnný „look“ zajišťuje hnědé průmyslové barvivo a pro vyšší stabilitu na regálu je ošetřený konzervantem.
  • Vylučte umělá barviva. Většinou je poznáte jednoduše - zejména v nápojích - z těch oslnivých barev oči přímo přecházejí, se čtením etikety se ani nemusíte obtěžovat.
  • Čtěte složení výrobků, které kupujete. Pokud byste cizím slovům a značkám nerozuměli, zavítejte na stránky www.zdravapotravina.cz, kde najdete komplexní seznamy chemických látek užívaných v potravinářství i s vysvětlením. Ne všechny přídatné látky musejí být nutně zdraví škodlivé, a naopak, některé jsou škodlivé tak, že se člověk diví, jak je možné beztrestně je přidávat do jídla.
  • Zamyslete se nad svým pitím. Tím zdaleka nemyslím jen alkohol, na který se v souvislosti s játry vždycky nejvíc poukazuje. Sklenička dobrého vína je podle mého názoru mnohem zdravější než stejné množství coly nebo jiného fantasticky „osvěžujícího“ nápoje. Jako základ pitného režimu je nejlepší obyčejná čistá voda bez bublinek.
  • Nepřehánějte to s mastnotou, ale ani s náhražkami za tuk. Když to s konzumací tuku nebudete přehánět, nebudete vystaveni ani druhému extrému, tak zvaným light produktům, ve kterých sice tuk takřka chybí, ale je nahrazený škrobem, cukrem nebo jinými přídatnými látkami.
  • Dopřejte si odpočinek, který vás bude těšit. Odpočinek na kole, na které chtěl vyjet váš partner, ale vy ne, je méně hodnotný než ten, který byste si z celého srdce přáli vy sami, i kdyby šlo třeba o jen háčkování úplně zbytečné dečky nebo přeleštění už tak nablýskaného veterána.
  • Máte stres? Něco vás naštvalo? Tlačí na vás v práci, doma nebo všude? Nemůžete spát? Tak zkuste hluboký nádech a výdech. Hluboké dýchání pomáhá odvést toxiny, které bloudí vaším tělem a způsobují somatické potíže.
  • Neberte zbytečně léky. Každý lék je malou dávkou jedu, který na jedné straně pomáhá a léčí, na druhé straně však působí toxicky. Pokud jste zvyklí řešit každou obtíž haldou preparátů, tak svá játra přetěžujete.
  • Jezte hodně čerstvého ovoce a zeleniny a zkuste se duševně naladit na jeden detoxikační den, kdy budete jíst jen zeleninu nebo ovoce a pít čistou vodu nebo bylinkový čaj.
 
Úvod k očistě jater
  Komentáře

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat
Že je hladovka nejúčinnější metodou tělesné i duševní očisty, o tom není sporu. Důkazy o tom přinášejí odborníci i amatéři a i zde na Elixíru mládí najdete několik reportáží s mými pozitivními zkušenostmi. Je ale taky zřejmé, že opravdu účinná očistná hladovka, to není věc jednoho víkendu - jde o několik týdnů poctivého hladovění, s konzumací pouze čisté vody.
Jenže život je plný společného jídla a pití a člověk se během hladovky vyloučí z velké části rodinného i společenského dění. Pro ty, co si chtějí účinné hladovění zkrátit a mají dostatečně silnou vůli, mám řešení. Je jím suchá hladovka, při které se vůbec nic nejí a vůbec nic nepije.

Není třeba závodit

Zdeněk Breitenbacher
Docela se snažím sportovat a často si vyzkouším něco nového – nějaký nový sport nebo nový styl toho, co už znám. Je to mnohem zábavnější, než pořád dokola provozovat jeden a tentýž sport, zdokonalovat jeden a tentýž styl, pilovat techniku a pomalu se probojovávat mezi ty, o kterých okolí říká, že jsou „fakt dobří“.
Pro mne samotného to není důležité, baví mne to i tak a splňuje mi to vše, co od toho sportu a své zábavy očekávám. Ale je zvláštní, že tím často provokuji ty, co jsou „fakt dobří“, vlastně ty, co jsou fakt dobří bez těch uvozovek. Co to opravdu umějí na vysoké úrovni...

Proč chceme být mladí?

Zdeněk Breitenbacher
Tak mě napadlo, že jsme si za celou dobu existence Elixíru mládí vůbec nepoložili zásadní otázku: „Proč chceme být mladí?“ Když už jste zabrousili na naše stránky, tak je jisté, že vás tahle tématika zajímá.
Tu skutečnost, že mladí prostě být CHCEME, bereme za tak samozřejmou, že se vůbec nezamýšlíme nad tím, proč vlastně. A přitom každý z nás má pro to jiné důvody. A tak jsou pro vás některé články mimořádně inspirující a některé jiné jen okrajové. Pokusím se vám dát rozcestník podle čtyř nejčastějších důvodů být mladým.

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi