nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Třídenní hladovka - podrobný návod

Zdeněk Breitenbacher
17 komentářů
 
Zdůraznili jsme již několikrát, že hladovka je nejúčinnější způsob očisty organismu. Umožní vám zbavit se chemických a toxických usazenin v těle a nastartuje tak proces tělesného i duševního omlazení. To, jak dlouhou hladovku podstoupíte, pak určuje, do jaké hloubky ve vašem těle a s jakou intenzitou celá očista proběhne. Mnozí z vás již vyzkoušeli jednodenní hladovku a chtěli by postoupit dále - třídenní hladovka je vhodným pokračováním. Podívejme se podrobně, jak takovou hladovku provést.

Pro začátek si zkusme porovnat, čeho lze dosáhnout v hladovkách různé délky.
Jednodenní hladovka. Během jednodenní hladovky si pročistíte střeva, což je rozhodně důležité, ale mnohem důležitější je, že si pročistíte mysl - od blokujících myšlenek, které vám říkají, že bez jídla nepřežijete déle jak půl dne. Je to zvláštní, ale hlava je největší překážkou v úspěšném hladovění. Ta vám bude stále servírovat myšlenky na jídlo a na to, co strašného se může stát, když se okamžitě nenajíte. Pokud odoláte, velmi si posílíte svou vůli a také sebevědomí. Pravidelná jednodenní hladovka - vždy jedenkrát za týden - se právem považuje za jeden z nejlepších prostředků na vybudování silné vůle.
Třídenní hladovka. Během ní se váš metabolismus začíná připravovat na změnu stravovacího režimu. Z vnějšku žádná potrava nepřichází, takže tělo se chystá zahájit tzv. vnitřní spalování - autolýzu. To je stav, kdy tělo začne odbourávat nadbytečné tkáně - zejména tukové zásoby. To je právě naším cílem. Za tři dny toho moc nespálíte, ale dovolili jste odpočinout žaludku, slinivce a střevům. Návrat do běžného stravovacího režimu již vyžaduje jistou opatrnost, ale mnoho toho pokazit nemůžete. Třídenní hladovka je tak maximální doba, po kterou si troufnu být vaším průvodcem; pro delší hladovění už musíte nastudovat mnohem více věcí, než vám můžeme tlumočit zde na Elixíru mládí - především bezpečný návrat k normálnímu stravovacímu režimu.
Týdenní hladovka. Při sedmidenní hladovce si už naplno vyzkoušíte, co to je vnitřní spalování. Nejvíc vás asi překvapí, že ztratíte pocit hladu. To je tím, že většina lidí má tukových zásob dostatek, takže tělo rozhodně nestrádá. I pocit chladu, který je v prvních třech dnech hladovění docela výrazný, ustupuje. Paradoxně se tak v druhé polovině týdne cítíte mnohem lépe, než na začátku hladovění. Důkladně si očistíte žaludek, slinivku, střeva a nově také játra. Divili byste se, co z vás všechno může vyjít po šesti dnech zcela bez jídla - ta nepříjemně páchnoucí kalovitá hmota je stará žluč z vašich jater. Tohoto se při kratších hladovkách dosáhnout nedá.
Čtrnáctidenní hladovka. To pokračujete v očistě, teď už s velkým důrazem na játra. Játra má zcela v pořádku jen málo lidí a nejčastějším problémem je steatóza - ztučnění jater. Takovou čtrnáctidenní hladovkou můžete ztučnění jater silně zredukovat, opakovanou hladovkou pak zcela odstranit. Tím vám pomine mnoho nepříjemných projevů steatózy - pocity těžkosti a malátnosti, únava, nadýmání, zácpa či průjem, pocity na zvracení a další. Při čtrnáctidenní hladovce dochází k vyššímu okyselení organismu, což se projevuje podobně jako kocovina. To je jeden z důvodů, proč při čtrnáctidenní hladovce opět pročišťujete i mysl, protože nutkání hladovku ukončit je velké. Když vydržíte, odměna v podobě očištěných jater a hodně posílené vůle vás nemine.
Delší hladovky. Sem už moje vlastní zkušenosti nesahají, ale budeme-li věřit zkušenějším (např. našim oblíbeným autorům Gennadiji Malachovu a MUDr. Vilmě Partykové), čekají nás další zajímavé postupné cíle. Zatímco pokračuje spalování nepotřebných tkání a očista orgánů, hladovka se stále více projevuje i v očistě mysli. Pokud vytrváte, mnohem lépe poznáte sami sebe a především své největší překážky v sebedůvěře. Jejich poznáním a pochopením se jich zbavíte. Při extrémních hladovkách v délce 40 dnů (jak absolvovali už Mojžíš na hoře a Kristus v poušti) je slibováno probuzení paranormálních schopností, jako třeba léčitelství či čtení myšlenek, ale to vám za sebe slibovat nemohu, jelikož jsem nic takového neabsolvoval. Kdybyste do toho někdo šel a přežil to, dejte mi prosím vědět .
Nemusím snad dodávat, že nejdříve byste měli posbírat zkušenosti s kratšími hladovkami a pak teprve postupně přidávat. Jedinou výjimkou může být vážná nemoc, jako cukrovka, leukémie či rakovina, to je pak žádoucí provést dlouhou hladovku okamžitě, bez ohledu na předchozí zkušenosti.
 
Nuže, podstoupíme třídenní hladovku. Naším velkým pomocníkem bude dobrá příprava, tím si ušetříme nejednu nepříjemnost.
  1. Časový plán. Hladovku si naplánujeme nejlépe na nějaký víkend, kdy víme, že nás nečeká nic naléhavého, co bychom měli řešit. Poslední jídlo bude ve čtvrtek odpoledne, první jídlo po hladovce pak v neděli večer. Dáme vědět zbytku rodiny, co máme v úmyslu, aby věděli, že pro nás v oněch dnech nemají vařit a že první dny po hladovce se budeme stravovat po svém. Taktéž by naši blízcí měli vědět, že po nás v tyto dny nemají chtít nic náročného.
  2. Stravovací a pitný režim. Jak už tušíte, jíst nebudeme vůbec nic a pít budeme jen vodu. Zajistíme si proto předem dostatek kvalitní balené vody. Počítejte s tím, že pít budete mnohem více, než obvykle, tak ať je vaše zásoba dostatečná. Mně se osvědčuje Bílinská kyselka - má vhodnou skladbu minerálů, čímž se vyhneme případným křečím. Pozor, je třeba vysadit i všechny léky, které pravidelně berete, jinak je hladovka téměř bez účinků. Pokud jste na léky nezbytně odkázáni, hladovku raději nedělejte, nebo jen po tak krátkou dobu, po jakou můžete být bez nich.
  3. Očistný plán. Je dobré pomoci našim střevům ve vyprazdňování. Budeme proto potřebovat vhodné množství projímavých minerálek. Já používám Zaječickou hořkou, ta mi zabírá téměř ihned. Během třídenní hladovky stačí vyprázdnit střeva jen jednou procedurou, na což nám bude stačit tak jeden až tři litry minerálky. Spotřeba je dosti individuální, takže koupíme klidně tři litry; kdyby něco zbylo, tak to použijeme příště.
  4. Plán činnosti. Abychom nedovolili své mysli utíkat k myšlenkám na jídlo a případnému pocitu hladu, naplánujeme si, co budeme během těch tří dnů dělat. Nemusí to být nic náročného, spíš něco, co dostatečně upoutá naši mysl. Může to být zajímavá knížka (dostatečně tlustá), nějaká chytlavá počítačová hra, nějaké jednoduché ruční práce - anebo kombinace toho všeho. Můžeme si také naplánovat návštěvu wellness centra s vířivkou a saunami - to nám udělá hodně dobře a pomůže nám to překonat jinak docela vtíravý pocit chladu.
  5. Další vybavení. Na výše zmíněný pocit chladu je dobré se připravit. Než tělo dokonale přepne na režim vnitřního spalování (což se během třídenní hladovky většinou nepodaří), snadno prochladneme. Máme tedy po ruce huňaté ponožky, termoprádlo nebo aspoň obyčejné tepláky, abychom netrpěli zimou.
 
Předpokládejme, že se přiblížil námi zvolený víkend. Nyní vám nabídnu postup, jak celou hladovku úspěšně absolvovat. Můžete si jej samozřejmě mírně upravit po svém, aby se vám hladovělo co nejpříjemněji.
  1. Čtvrtek odpoledne. Dáme si poslední jídlo. Zatímco oběd ještě mohl být normální, toto poslední jídlo už by mělo být lehčí a nízkotučné. Nejlepší je ovoce. Od této chvíle už jen pijeme vodu.
  2. Pátek dopoledne. Pokud jsme si nevzali dovolenou, jdeme normálně do práce. Je to i lepší volba, než zůstávat doma - lépe nám to uteče. Na oběd s kolegy samozřejmě nejdeme a ani jiné jídlo si nedáme.
  3. Pátek odpoledne a večer - je dobré dát si procházku na čerstvém vzduchu. Večer si vytáhneme knížku, pustíme si oblíbený seriál nebo sedneme k počítačové hře. Mysl už může začít zlobit, tak je třeba ji zaměstnat.
  4. Sobota. Přistoupíme k očistě střev. V tento druhý den hladovky už játra začínají vyplavovat do střev starou žluč, a té je třeba udělat volný průchod. Indové na to používají jógovou sestavu cvičení zvanou Šank Prakšalána - to proto, že nemají Zaječickou hořkou. My ji máme, takže to zvládneme bez cvičení. Zkusíme vypít jeden litr pokud možno během půl hodiny. Za tu půlhodinu už nejspíš půjdeme poprvé na toaletu. Tím se ale nekončí - pokud můžeme, pijeme dál, až z nás vychází téměř čistá voda. Kolik minerálky spotřebujeme, je silně individuální, já používám tak dva až tři litry, ale je dost možné, že vám bude stačit pouze jeden. Na zbytek dne neplánujeme žádnou vycházku - občas se ještě střeva ozvou a je třeba jít zase na toaletu. Ideální je znovu knížka, domácí ruční práce, počítačová hra, DVD... K televizním seriálům raději nesedáme, ta potřeba toalety se většinou nedaří synchronizovat s přestávkami na reklamy a mohli bychom přijít o něco důležitého;-).
  5. Neděle dopoledne. To už jsme dokonale vyprázdnění, s čímž souvisí i stupňující se pocit chladu. Pokud máme v okolí nějaké wellness centrum se saunami, je teď správná chvíle se tam vypravit. Důkladně se prohřejeme a vypotíme - což je mimochodem také výborná součást očisty. Pokud žádné wellness centrum po ruce nemáme, tak se dobře oblékneme a vyrazíme na procházku do přírody.
  6. Neděle odpoledne. Blíží se okamžik našeho návratu z hladovky. Připravíme si dostatek čerstvého ovoce, případně bílé jogurty, neboť to bude naše první strava. Můžeme si třeba udělat ovocný salát zalitý jogurtem. Bílý jogurt je velmi dobrý kvůli obnovení střevní flóry, proto dbejte na jeho kvalitu. Nejlepší je domácí; pokud nemáme, vybereme aspoň nějaký bez chemie.
  7. Neděle večer. Kolem 17-té hodiny, tři dny po posledním jídle, můžeme začít opět jíst. Zůstaneme ale jen u toho ovoce a bílého jogurtu. Dobré jsou také čerstvé ovocné šťávy - hlavně z mrkve a z pomerančů.
  8. Pondělí. Na oběd a na večeři si můžeme dát nějaké lehčí nemasité jídlo; tučným jídlům, kávě a alkoholu se zatím vyhýbáme. Mimo oběd a večeři jíme jen zeleninu a ovoce, případně zase ty jogurty.
  9. Úterý. Už můžeme jíst jako obvykle.
Po třech dnech není návrat z hladovky k normálnímu stravovacímu režimu tolik náročný, protože tělo nestihlo přejít k režimu vnitřního spalování. Při delších hladovkách je ale klasický metabolismus už úplně zastaven a metabolické orgány se vracejí do své normální funkce mnohem pomaleji. Je tak zapotřebí mnohem vyšší opatrnost, protože podle individuální kondice mohou nastat i různé komplikace.
 
To je hlavní důvod, proč zde nebudu podávat návod na absolvování delší hladovky než třídenní. Máte-li o delší hladovky zájem, je naprosto nezbytné, abyste se seznámili s patřičnou literaturou a se všemi úskalími, která mohou nastat. To je mimo rozsah našich článků - to už je na celou knihu. Jako obvykle vás odkáži na knihy Gennadije Malachova „Hladovění“ nebo „Zlatá pravidla očisty a hladovění“. Můžete také zkusit knihu české autorky MUDr. Vilmy Partykové „Hladovění pro zdraví“.
 
Třídenní hladovka - podrobný návod
  Komentáře
  Zdeněk B. 
Dobrý den, podle informací výrobce i lékařů je doporučená denní dávka 1 - 4 dcl, a to i k dlouhodobému užívání. Kdyby to mělo být nějaké ohrožující množství, tak by to zcela jistě bylo někde uvedeno. Osmotické vstřebávání Zaječice povrchem střev je velmi omezeno přítomností sodíku, Zaječice působí převážně mechanicky a vyjde z těla zase ven, navíc docela rychle:-) Takže žádné obavy nemám.
  Emily 
Dobrý den,
chystám se na třídenní půst, jak velká komplikace (ve smyslu neefektivnosti) může být fakt, že beru každý den prášek hormonální antikoncepce? Děkuji moc za Vaši odpověď.
  Zdeněk B. 
Dobrý den Emily, nejsem odborník a ani nevím o žádné studii, která by řešila vztah hladovky a hormonální antikoncepce. Mohu tedy uvést jen svůj názor, který je bez jakékoliv záruky: Třídenní půst by podle mě neměl přinést žádné komplikace ve smyslu neefektivnosti, to se vlastně jen pořádně vyprázdníte a to je vše. U delších hladovek, kdy nastartuje vnitřní spalování, je to už větší zásah do těla a tam bych byl opatrnější. To bych asi doporučil poradit se s lékařem a pilulky na období hladovky a návratové fáze vynechat. Mechanická ochrana, jako je kondom, je samozřejmě bez omezení a bez rizika.
Zdravím, Zdeněk.
 
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat Vás na menší otázku. Všude je psáno, že se má pít jen čistá voda. Je problém pít občas i vodu s citronem?
Děkuju moc za Vaši odpověď. S pozdravem, Michaela.
  Zdeněk B. 
Dobrý den Michaelo,
hladovka toho typu, který popisujeme na stránkách Elixíru, předpokládá úplné vyloučení organických látek, což je i ten citrón. Principem této hladovky je donutit organismus, aby začal spalovat vnitřní zásoby, především tukové tkáně. K takovému přepnutí dojde zhruba po třech dnech bez přísunu organických látek zvenku, tělo si začne brát živiny zevnitř těla (kde jich je dostatek) a hladovící člověk ztrácí pocit hladu. Dodání jakékoliv organické látky zvenčí znamená opustit režim vnitřního spalování (pokud už k němu došlo), vrací se pocit hladu a tělo očekává další živiny zvenku. Pokud pokračujete v "hladovce" a téměř nic tělu nedodáváte, tak trpíte těžkou podvýživou - tělo si nemůže brát zevnitř a zvenku nic prakticky nedostává.
Obecně vzato, nedoporučuji hledat nějaké úlevy od striktního režimu hladovky, aktivovali bychom si tím chuťové buňky, což nám oslabuje vůli a přináší pokušení hladovku předčasně ukončit. Což by byla škoda .
Zdravím, Zdeněk.
  Neměli byste vynechat
Přírodní minerální vody jsou vynikajícím pomocníkem pro správnou funkci střev, zejména z hlediska prevence zácpy. Jsou však také velmi vhodné pro cílené vyprázdnění obsahu střev bez aplikace klystýru. V tomto článku si představíme Zaječickou hořkou vodu, Šaratici, lékárenskou sůl s projímavým účinkem (tzv. Epsomskou sůl) a účinky obyčejné slané vody ve spojení s jogínskými cviky Šank Prakšalána.

Nalijme si čistého vína...

Zdeněk Breitenbacher
...ať se nám lépe povídá, nejlépe červeného, nyní to bude trošku náročnější. Zabrousíme totiž do vědy. V mnoha časopisech o zdraví nebo o vědě všeobecně se stále častěji setkáváme s pojmy „volné radikály“ a „antioxidanty“, ale často je to bez bližšího vysvětlení. Pak by čtenář mohl mít, podobně jako ještě nedávno i já, zmatek v tom, které z nich jsou ty „dobré“ látky, které jsou ty „špatné“ látky a jak to vlastně všechno vzniká a funguje.

Fazolová pomazánka s lístky tymiánu

Jolana a Zdeněk Breitenbacherovi
Oblíbeným pohoštěním pro návštěvu jsou pomazánky všeho druhu. Ty se totiž dají namazat na chleba nebo jiné pečivo, anebo když nechcete tolik jíst, tak také nabírat na tortilové trojhránky. Tímto způsobem snadno pohostíte jak vyhládlé hosty, tak i ty, kteří tolik jíst nechtějí.
Mezi nejoblíbenější u nás patří pomazánka česneková a rybičková (ze sardinek). Tvarůžková už není pro každého, ale třeba takovou fazolovou pomazánkou návštěvu příjemně překvapíte. Zkuste ji spolu s námi...

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi