nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Tak co, ogaři, jíte pohanku?

Zdeněk Breitenbacher
 
 
V Beskydech, kousek pod Radhošťem, je v malebné vesničce ukryt snad poslední mlýn na pohanku v českých a moravských zemích. Jestli stejně jako my patříte k obdivovatelům starých řemesel a mistrů, kteří si své umění předávají po celé generace až do nynějších časů, určitě se tam vypravte. Budete-li mít štěstí, pak vás mlýnem provede sám pan Zdeněk Šmajstrla, čtvrtý v generaci mlynářské rodiny. Uvítá vás slovy „Tak co, ogaři, jíte pohanku?“ a povypráví vám o pohance tak krásně, že si v jeho podání pohanku prostě musíte zamilovat...

Aby vás nenechal na holičkách, pošle vás za dcerou do prodejničky, kde si zakoupíte nejenom lámanou pohanku, ale také mouku, krupici na kaši a zahušťování jídel, těstoviny a dokonce i pohankové křupky. A chcete-li, kupte si i polštář na spaní, vyplněný pohankovými slupkami - krásně se pod vámi vytvaruje a vaše bolavá záda si konečně odpočinou. Já sám na takovém polštáři spávám už roky a opravdu se mi spává dobře.
 
Jste-li už na pohanku správně naladěni, něco si z ní uvaříme. Bude to pohanka na cibulce s hráškem. Co budeme potřebovat?
1) Hrnek pohanky, samozřejmě nejlépe od pana Šmajstrly. Najdete ji ve zdravých výživách, nebo si pro ni zajeďte rovnou k němu. My tam také čas od času zajedeme a vezmeme plné auto - ta čínská pohanka, co se sem jinak vozí, nám prostě tolik nechutná...
2) Stejně velký hrnek vody
3) Zmražený hrášek (200g)
4) Dvě středně velké cibule
5) Olej (nejlepší je to s panenským slunečnicovým)
6) Sojovou omáčku (jen kvalitní, nejlepší je Tamari, pak ještě je dobrá Johnsen Shoyu. Ostatním se raději vyhněte, je tam spousta konzervantů, glutamátu a cukru.)
7) Koření. Dáváme kari a pepř, někdy místo kari jen kurkumu.
 
Pohanku dáme do hrnce. Vodu nalejeme do varné konvice, přivedeme do varu a zalijeme pohanku. Tím se voda trochu ochladí, tak ji ještě spolu s pohankou v tom hrnci přivedeme k varu, ale dále nevaříme, odstavíme a přikryjeme pokličkou.
Rozmrazíme hrášek. Nakrájíme cibuli a hodíme na pánev (pánev tak velkou, aby se nám tam pak vešla i ta pohanka a hrášek) Cibuli zalijeme trochou oleje, stačí málo, jen aby se nepřipalovala. Osmahneme do zlatova, přidáme hrášek a koření. Ještě chvilku smažíme i s hráškem, pak přidáme pohanku a dobře zamícháme. Zakápneme sojovkou, množství podle zvyku a chuti.
A je to hotovo. Nejchutnější je to druhý den, kdy je to zaleželé a chutě se propojí. Všimněte si, že tam vůbec nedávám sůl. Tu dodá ta sojovka - Tamari a Johnsen Shoyu se vyrábějí kromě jiného z mořských řas, které tu sůl obsahují. Tím také nepotřebují ty glutamáty.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Brokolice na česneku a bazalce

Zdeněk Breitenbacher
Jestlipak už máte odvahu se mnou vyzkoušet nějaké netradiční jídlo? Zatím jsme jen nahrazovali běžné suroviny těmi samými, jen s jinou, mnohem vyšší kvalitou. Nyní uděláme další krok a vyzkoušíme něco, co v kuchařkách Magdaleny Dobromily Rettigové určitě nenajdete. Bude to brokolice na česneku a bazalce.

Proč chceme být mladí?

Zdeněk Breitenbacher
Tak mě napadlo, že jsme si za celou dobu existence Elixíru mládí vůbec nepoložili zásadní otázku: „Proč chceme být mladí?“ Když už jste zabrousili na naše stránky, tak je jisté, že vás tahle tématika zajímá.
Tu skutečnost, že mladí prostě být CHCEME, bereme za tak samozřejmou, že se vůbec nezamýšlíme nad tím, proč vlastně. A přitom každý z nás má pro to jiné důvody. A tak jsou pro vás některé články mimořádně inspirující a některé jiné jen okrajové. Pokusím se vám dát rozcestník podle čtyř nejčastějších důvodů být mladým.

Kde brát kvalitní proteiny?

Zdeněk Breitenbacher
Pokud občas zavítáte do posilovny, abyste si zpevnili ochablé svaly, případně vylepšili své proporce, je vhodné dodat tělu dostatečné množství proteinů, aby mělo z čeho stavět vaši budoucí muskulaturu. S ženou sice nejsme úplní vegetariáni, takže si maso občas dáme, ale to jednak není tak často, jednak množství tuků obsažených v mase není pro naše zdraví příliš příznivé. Pokud ale cílevědomě pracujeme na své kondici a na svém svalstvu, měli bychom proteiny dodávat pravidelně. Podívejte se spolu s námi, jaké jsou možnosti.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi