nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Proč začít s jógou?

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga I.
 
 
Často se mě lidé ptají, co si myslím o józe a jestli jim jóga může pomoci na cestě za zdravím a dlouhodobým mládím. Odpovídám, že ano, určitě může, ale je škoda chtít po ní jenom toto. Jóga totiž nabízí mnohem, mnohem víc...
V novém seriálu, který jsme nazvali „Minijóga“, se s jógou postupně seznámíme. Vezmeme to polehoučku a s ohledem na možnosti průměrných Evropanů, mezi které počítám i sebe...

Vysvětluji všem, kteří se mě na jógu ptají, že jóga je (ve svém původním poslání) především prostředkem k utišení roztěkané mysli a cestou k poznání, dosahovanému hlubokým vhledem v meditaci či v nejvyšším stavu mysli – samádhi neboli nirváně. Jsou překvapeni, protože jógu - jako většina Evropanů a Američanů - chápou jenom jako systém složitých a krkolomných cvičení, která ovšem mají nepopiratelné rehabilitační účinky. To je samozřejmě pravda, ale vzato do důsledku, příznivé účinky na tělesnou kondici jsou spíše vítaným vedlejším účinkem, než hlavním záměrem jógy.
Jóga v celé své šíři je pro zápaďana obtížnou cestou. Je proto pochopitelné, že zápaďané i při svém rostoucím zájmu o jógu poznávají a využívají právě jen tu její rehabilitační funkci. Proč ne, je to dobrý začátek. Cílem našeho seriálu je podchytit tento zájem a provést se zájemci o jógu první nesmělé krůčky. Je možné, že jakmile poznají přínos jógy na úrovni fyzického těla, začnou se zajímat i o ostatní aspekty jógy a o její působení na jiných, duchovnějších úrovních. Jednou z nich možná budou zkušení meditující jogíni a kdoví, jednou snad dosáhnou i samádhi.
 
To je ale daleko a bude potřeba jiných, mnohem zkušenějších učitelů, nežli jsme my, aby byla celá cesta završena. To, čím se budeme společně zabývat, je hathajóga, jógová cesta a koncepce, která je zápaďanům nejbližší. Nejslavnějším spisem o hathajóze je Hathajóga Pradípiká, sestavená jogínem Svátmárámou v 15. století. Hathajóga se v té době omezovala jen na cvičení jógových pozic a na dechové a očistné techniky. Dnes zahrnuje také pratjáháru, což je odpojení smyslů od vnějšího světa a jejich zaměření dovnitř. Lze ji považovat (moderním slovníkem řečeno) za podmnožinu rádžajógy - komplexní jógové cesty, eventuálně jako velmi intenzívní přípravu na ni.
Hathajóga zvýrazňuje působení na fyzické tělo, čímž je pro západního člověka zajímavější a snadněji pochopitelná než jiné cesty jógy, ve kterých je často velký podíl duchovní práce. Přesto, jak si později vysvětlíme, budeme působením na fyzické tělo účinně působit i na ostatní, jemnější složky lidské bytosti. A tak už se nebudeme ptát, jestli začít s jógou, nýbrž proč. Tedy se ptejme:
 
Proč začít s jógou?
  • Protáhneme si ztuhlé tělo
  • Zharmonizujeme si mysl
  • Získáme více energie a naučíme se s ní lépe hospodařit
  • Zlepšíme si schopnost koncentrace
  • Zbystříme si smysly a rozvineme si intuici
 
Už pouhých těchto pět bodů je pro nás dobrým argumentem, proč s jógou začít. Ale postupně zjistíte, že získáváte nejenom tohle, že to je teprve začátek úžasné a naplněné cesty.
A jak tedy s jógou začít? Tomu se budeme věnovat příště.
 
Proč začít s jógou?
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Kde nás tělo v józe nejvíce omezuje a jak to napravit

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga VIII.
Při bližším studiu jógy zjistíme, že tělesná cvičení nejsou tím hlavním, o co v józe jde. Jóga neusiluje o zdravé a krásné tělo, nýbrž o čistou mysl, schopnou hlubokých vhledů a poznání. Toho se dosahuje koncentrací a meditací v některé ze sedacích poloh - nejčastěji se zkříženýma nohama a s koleny na zemi, aby měl meditující stabilní polohu. Jenže tělo, které není dostatečně ohebné a přizpůsobivé, začne brzy meditujícího rušit - zkrácené svaly a šlachy nás táhnou, páteř se nám bortí a myšlenky nám utíkají k rušivým signálům z těla.
Právě proto jogíni cvičí. Trénují svoje tělo, aby je v meditaci nerušilo. My prozatím nemáme takové vysoké cíle, spokojíme se s klidnou myslí a zdravým a krásným tělem. A protože jsme začátečníci, brzy zjistíme, kde nám tělo při cvičení překáží. Kde to obvykle je a co s tím můžeme dělat?

Mládí prochází žaludkem

Zdeněk Breitenbacher
Jestlipak jste si už našli tu svoji správnou motivaci – proč vlastně být mladý nebo mladá? Myslíte to opravdu vážně, nebo je to prozatím jen takové zvědavé čtení? Ptám se zcela schválně, protože nyní se už pustíme do náročného tématu. Totiž, chceme-li být mladí, budeme muset upravit řadu svých zvyků. Tady už se bez pořádné motivace neobejdeme. A tím nejhouževnatějším zvykem, který budeme muset prověřit, je míra našeho stravování.

Kde brát kvalitní proteiny?

Zdeněk Breitenbacher
Pokud občas zavítáte do posilovny, abyste si zpevnili ochablé svaly, případně vylepšili své proporce, je vhodné dodat tělu dostatečné množství proteinů, aby mělo z čeho stavět vaši budoucí muskulaturu. S ženou sice nejsme úplní vegetariáni, takže si maso občas dáme, ale to jednak není tak často, jednak množství tuků obsažených v mase není pro naše zdraví příliš příznivé. Pokud ale cílevědomě pracujeme na své kondici a na svém svalstvu, měli bychom proteiny dodávat pravidelně. Podívejte se spolu s námi, jaké jsou možnosti.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi