nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Nalijme si čistého vína...

Zdeněk Breitenbacher
 
 
...ať se nám lépe povídá, nejlépe červeného, nyní to bude trošku náročnější. Zabrousíme totiž do vědy. V mnoha časopisech o zdraví nebo o vědě všeobecně se stále častěji setkáváme s pojmy „volné radikály“ a „antioxidanty“, ale často je to bez bližšího vysvětlení. Pak by čtenář mohl mít, podobně jako ještě nedávno i já, zmatek v tom, které z nich jsou ty „dobré“ látky, které jsou ty „špatné“ látky a jak to vlastně všechno vzniká a funguje.

 
Odborná vysvětlení najdete v odborných knížkách nebo na internetu; pro naše potřeby vystačíme s jednoduššími pojmy. Začněme volnými radikály. To jsou „ti zlí“. Jsou to nestabilní sloučeniny, které velmi snadno reagují se vším, na co narazí. Reagovat s něčím zde ovšem znamená poškodit to „něco“. Důsledkem je celá řada chorob, většinou s nevratnými následky (zhoubná bujení, Alzheimerova a Parkinsonova nemoc, nemoci srdce apod.). Volným radikálům se ovšem vyhnout nelze, vznikají mimo jiné i při pouhém procesu dýchání.
Antioxidanty jsou „ti dobří“. Obsahují spoustu snadno uvolnitelných iontů a elektronů, kterými těm volným radikálům takříkajíc „zacpou ústa“. Volný radikál je uspokojen a dále s okolím nereaguje.
Největší množství antioxidantů je v ovoci a v zelenině, protože antioxidanty jsou součástí procesu fotosyntézy. Uveďme si deset nejvydatnějších zdrojů antioxidantů. Čísla v závorce uvádějí, kolikrát vyšší antioxidační účinnost má daná potravina v porovnání s běžným celozrnným chlebem.
1. Pekanové ořechy (12,6)
2. Mexické fazole (10,5)
3. Červené fazole (10,1)
4. Vlašské ořechy (9,5)
5. Západoamerické fazole (8,7)
6. Lískové ořechy (6,8)
7. Brusinky (6,7)
8. Artyčoky (6,6)
9. Borůvky (6,5)
10. Švestky (6,0)
Povšimněte si, že to většinou vůbec nejsou nějaké exotické či nedostupné potraviny, a pro většinu z nich nemusíme chodit nikam daleko. Samozřejmě, pro ty švestky to platí před destilací, ve slivovici už moc antioxidantů nebude... To raději zkuste to červené víno, to je antioxidantů plné. Rozpory už dávno nejsou v tom, jestli pití červeného vína prodlužuje život či nikoliv, ale nanejvýš v tom, jak to vlastně to víno dělá.
V nejnovějších výzkumech se vědcům podařilo odhalit látku, která se na prodlužování věku významně podílí – a skutečně je obsažena mimo jiné i v červeném víně. Podstata jejího účinku se teprve zkoumá. Zřejmě podporuje regeneraci některých důležitých částí buněk a zdokonaluje proces spalování cukrů. Jméno této látky nám sice nic neřekne, ale ze slušnosti si ho přece jen uvedeme: Je to resveratrol.
Máte-li zájem o detaily, najdete dostatek odborných informací o resveratrolu na internetu. My si jen vyjmenujeme jeho pozitivní účinky:
- Prevence nárůstu váhy
- Prevence vzniku rakoviny
- Prevence srdečních chorob a příhod
- Eliminace cukrovky
- Zvýšení výkonnosti při námaze
- Prevence Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby
V současné době se testují přípravky, které budou mít resveratrol v mnohem koncentrovanějším množství, než bychom našli v červeném víně, ale já se přiznám, že nehodlám na nějaké přípravky čekat. V červeném víně bude ten resveratrol vždy chutnat mnohem lépe (jen pozor, odborníci doporučují tak jedno až dvě deci denně a nesnažit se přes víkend dohánět, co jsme během týdne zameškali).
Takže mě nyní omluvte, jdu si do sklípku vybrat nějaký dobrý archívní resveratrol...
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Hodně pijme, dlouho žijme

Zdeněk Breitenbacher
Věřím, že už jste začali s aktivitou a zdravým pohybem. A pokud se při vašich aktivitách občas i zapotíte, musíte o to více dbát na to, čemu se souhrnně říká „pitný režim“. Optimální přísun tekutin je dva až tři litry tekutin denně, přičemž se do přísunu nepočítají tekutiny, obsahující alkohol nebo kofein, protože ty naopak vysušují. Tak schválně, kdo tyto hodnoty dodržuje?

Vyrobte si domácí jogurt

Zdeněk Breitenbacher
Domácí výroba potravin má mnoho výhod. Za prvé víte přesně, z čeho se váš výrobek skládá a můžete se spolehlivě vyhnout konzervantům a jiným éčkům. Za druhé si opravdu pochutnáte, což vyplývá jednak z čerstvosti a jednak z už zmíněné nepřítomnosti éček. A za třetí zpravidla výrazně ušetříte. Jako třeba na domácím jogurtu. Podívejte se spolu s námi, jak se takový domácí jogurt vyrábí.

Rišikéšský pozdrav slunci

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga V.
Jestli jste z předchozích článků o józe měli pocit, že jste si jógu vlastně ještě pořádně ani nezkusili, tak dneska to napravíme. Předcházející úvod měl svůj význam, ale chápu, že už byste chtěli něco pořádného...
Rišikéšský pozdrav slunci vás zcela jistě uspokojí. Je to velmi tradiční cvičení a v józe se často zařazuje na začátek hodiny jako optimální úvod k náročnějšímu cvičení.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi