nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Melasa – černý zázrak pro vaše zdraví

Jolana Breitenbacherová
 
 
Melasa je zbytkovým produktem, který vzniká po extrakci cukru ze třtiny nebo cukrové řepy. Obsahuje stále ještě více než 50% sacharidů, ale její chuť je jiná, není sladká. Chutná nahořkle, trošku jako melta, a to proto, že obsahuje tolik minerálních látek a stopových prvků, že její chuť je tím výrazně ovlivněná. Lidé ze třtiny a řepy usilovně dobývají cukr a ten ještě rafinují, aby byla jeho barva hezky bílá a aby byly všechny zbytky melasy dokonale odstraněny. A tak se veškeré minerální bohatství považuje za nežádoucí odpad, který se používá ve farmacii nebo v potravinářství pro kultivaci mikroorganismů, anebo se přidává do krmných směsí. Ti, kdo tajemství melasy znají, ji však považují za černý zázrak a neváhají ji přidat i do svého jídelníčku...

 
Co tedy melasa obsahuje a jaké jsou její účinky na zdraví?
V podstatě bychom jen těžko hledali oblast, kde by melasa nepůsobila léčebně. Melasa obsahuje skutečně velmi širokou paletu organických látek, minerálních látek a stopových prvků. Je velmi bohatá na vápník a hořčík ve formě, která je pro tělo velmi dobře vstřebatelná, a navíc je vzájemný poměr těchto prvků správně vyvážený. Dále melasa obsahuje železo, draslík, sodík, fosfor, zinek, měď a chróm v množství, které často předčí tradiční zdroje. Krom glukózy a sacharózy v melase najdeme také důležité enzymy, zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny (linolovou, linoleovou, olejovou) a celou škálu vitamínů skupiny B.
Při dlouhodobější pravidelné konzumaci melasy dosáhneme:
  • Pročištění lymfatického systému
  • Zlepšení funkčnosti svalů, což oceníte zejména tehdy, pokud se věnujete nějakému sportu, nebo vás občas potrápí svalové křeče, nekontrolované tikání svalů v oblasti očí atd.
  • Obnovy výstelky kloubních pouzder, takže časem poleví i artrotické bolesti
  • Příznivého působení na srdce, cévy, krevní tlak
  • Vylepšení krvetvorby a tím i krevního obrazu
  • Stabilizace činnosti nervového systému
  • Harmonizace činnosti žláz s vnitřní sekrecí
  • Povzbuzení organismu při dlouhodobém vytížení, stresu, chronické únavě a pocitech slabosti
  • Podpory při hojení zánětů
  • Zmírnění kožních ekzémů a alergických projevů
  • Regulace zažívání, zejména při zácpě
 
Melasa se doporučuje také onkologickým pacientům. Zevně si ji mohou nanášet na kůži, která je poškozená ozařováním, nebo ji mohou jíst. U nemocných se doporučuje 6x denně 1 čajová lžička melasy.
Můžete si připravit výživnou pleťovou masku, pokud do svého krému přimícháte 1 lžičku melasy a nanesete na pleť. Necháte působit 20 minut a opláchnete čistou vodou.
Melasu můžete přidávat také dětem od šestého měsíce, 1x denně na špičku čajové lžičky, nejlépe rozpustit v pití.
Melasu mohou užívat těhotné a kojící ženy a velmi vhodná je zejména pro seniory. Dávkování pro zdravé lidi je 2 čajové lžičky denně.
 
Jak se na zdravotní účinky melasy vlastně přišlo?
V oblastech, kde se pěstovala cukrová třtina, byla melasa stálou součástí jídelníčku domorodců. A ti nikdy netrpěli nemocemi, které trápily bílé kolonizátory (například tuberkulóza, lepra, nebo degenerativní onemocnění kloubů). Portugalští a španělští mořeplavci melasu užívali na dlouhotrvajících plavbách, protože díky ní se zbavili obávané nemoci beri-beri, která je důsledkem nedostatku vitamínu B1.
V teplých oblastech, kde byly vhodné klimatické podmínky, se třtina pěstovala už odpradávna. Cukrová třtina byla známá v Indii, v Africe a při pobřeží Středozemního moře. Ve středověku byl však cukr považovaný za vzácnost a obchodovali s ním zejména Benátčané. Jinak se sladilo tradičně medem. V Čechách se první třtinový cukr objevil až v době křížových výprav. Po objevení Ameriky nastala nová etapa, která přinesla mohutný rozmach obchodu s cukrem. Příznivé podnebí a levná pracovní síla otroků vedla na americkém kontinentu k velkoplošnému pěstování třtiny. Přesto, že první dovážený cukr byl velmi drahý a považoval se za lék, došlo časem k jeho rozšíření, a tím i zlevňování. Za Napoleona byl vydán zákaz dovozu anglického zboží včetně třtinového cukru, což byl signál pro místní producenty, kteří začali se šlechtěním cukrové řepy, která se posléze prosadila jako základní surovina pro výrobu cukru na evropském kontinentu.
Dnes si u nás v České republice můžete koupit nerafinovaný hnědý cukr, obsah melasy je v něm však minimální. Ve zdravé výživě se prodává také velmi tmavý třtinový cukr s přídavkem melasy, který je výborný například do jablečného závinu. Ale nejvíce své zdraví podpoříte tím, když si koupíte čistou třtinovou melasu, která je černohnědá a má konzistenci medu. Dá se koupit v prodejnách zdravé výživy nebo v eshopech, většinou je balená ve skleničce. Melasu můžete jíst po lžičkách nebo ji přimíchat do pití, ale chuťově to není žádná sláva. Já jsem zkusila leccos, ale nejraději si melasu přimíchávám do obyčejného bílého jogurtu. V něm je moc dobrá, dá jogurtu karamelové zabarvení a karamelově i chutná.
Také je moc dobrá jako součást dresinku na salát, třeba takto:
  • 1 balení rukoly (cca 125g)
  • 10 lístků čerstvé máty peprné
  • 2 větší rajčata nebo 250g cherry rajčátek
  • 2 lžíce hrubě nasekaných dýňových semínek
  • 5 lžic hrubě postrouhaného kozího sýra
Zálivka:
  • Šťávu z 1 citrónu promícháme se 2 čajovými lžičkami melasy
Rukolu opláchneme, přidáme nakrájená rajčata, posekanou mátu, promícháme a přelijeme zálivkou. Salát upravíme na talíře, posypeme kozím sýrem a dýňovým semínkem, případně dozdobíme rajčaty.
 
  Komentáře
  Neměli byste vynechat
Pokud máte zahradu s trávníkem, který není nijak kultivovaný, je dost možné, že na něm najdete také bršlici kozí nohu. Bršlice roste nejraději jako podrost pod stromy, ve vlhčí půdě, v listnatých a smíšených lesích. Na zahradě se jí daří v polostínu, například pod rybízem, pod okrasnými keříky a thujemi nebo ve vlhčích zákoutích zahrady.

V surovinách buďte vybíraví

Zdeněk Breitenbacher
Ve stravování nám bude pro začátek stačit, když vyměníme naše běžné komponenty jídelníčku za tytéž, jen kvalitnější sortu. Prozatím nemusíme opouštět naše stravovací návyky, změníme pouze naše návyky nakupovací. Uveďme si nejžhavější kandidáty na výměnu.

Hladová reportáž - den třetí

Zdeněk Breitenbacher
Pokračuji v hladovění třetím dnem. Ve skutečnosti, první den byl jen poloviční, hladověl jsem od tří odpoledne, a teprve druhý den znamenal celodenní hladovění. Dnes to mám také tak, což znamená, že jediné, co smím požívat, je čistá voda. Mohu si ji přihřát nebo ochladit, a to je tak všechno.
Je zajímavé, kolik denních aktivit je spojeno s jídlem a pitím. Když to tak spočítám, ušetřím denně až tři hodiny času: Nakupování, vaření a samotné stravování, k tomu se přidává příprava nápojů, jako kávy a čaje, případně u nás doma také ovocných šťáv. Když pomyslím na ty uhoněné manažery, kteří nevědí kam dřív a nic nestíhají, natož vlastní rodinu, tak bych jim mohl poradit pravidelnou hladovku. Myslím, že by to jejich život vylepšilo v mnoha oblastech...

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi