nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Makro- nebo mikro-biotika?

Zdeněk Breitenbacher
 
 
V receptech, které upřednostňujeme, je poměrně málo komponent. Je to zcela záměrně. Známé makrobiotické stravování vám bude radit spíš opak – v každém jídle by měly být všechny chutě a všechny barvy. Na první pohled to vypadá rozumně, jenže až si takovou makrobiotickou stravu budete dělat častěji, zjistíte, že vlastně každý den jíte to samé – stejné chutě, stejné barvy...

 
Když se naučíme vařit z mála komponent, získáme daleko větší pestrost – a přitom nám spižírna nemusí přetékat všemi možnými surovinami. Je to i šetrnější pro žaludek, rozkládá se mu tam mnohem méně různých věcí.
Podívejte se na náš recept s brokolicí a schválně si spočítejte, kolik je tam různých komponent: Brokolice, česnek, bazalka, sojová omáčka, olej. Pět věcí, a přitom chuť je plná, rozhodně to není nějaké ošizené jídlo. A i když přidáme nějakou přílohu, pořád se vejdeme do desíti.
Budeme se snažit vařit tak, abychom tu desítku nepřekročili. Náš trávicí systém tak bude mít mnohem méně práce a dokonaleji vstřebá všechny živiny.
Nástrahou jsou různé kořenící směsi. Třeba i takové kari je směsí nejméně sedmi různých koření (chilli, kurkuma, kardamom, koriandr a pár dalších, podle regionu). Garam masala je dokonce z desíti různých koření. Takže pokud použitete takovou směs, hned jste v pokrmu použili sedm nebo deset složek. U těch osvědčených kořenících směsí, jako je právě kari a Garam masala, to tolik nevadí, tam je to složení docela vyladěné, ale komerčním směsím typu směs na gril, směs na ryby apod. se raději vyhněte.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Vegetariáni, vegani a vitariáni

Zdeněk Breitenbacher
Vydáme-li se na cestu za trvalým mládím, víme tak nějak instinktivně, že musíme dbát na zdravou výživu. Co to ale vlastně je - ta zdravá výživa - není už tak úplně jasné. A tak se inspirujeme hlavními směry ve stravování, o kterých se předpokládá, že jsou zdravé už z principu, především všechny podoby vegetariánství. Stručně řečeno, vynechám maso a mám vyhráno.
Je to opravdu tak jednoduché? Ano i ne. Podívejme se, co se tím vegetariánstvím vlastně myslí.

Svačinové sušenky

Jolana Breitenbacherová
Nevíte, jak dětem zpestřit svačinu? Zkuste jim do krabičky přidat domácí svačinovou sušenku. Sušenky jsou z celozrnné mouky a ovesných vloček a jsou skvělou zásobárnou tak zvaných pomalých sacharidů, které jsou do krve uvolňovány postupně. Není v nich žádný cukr, a přesto mají výtečnou chuť. Nevěříte? Testovali jsme na dětech – na těch vlastních – a výsledek degustačního testu je 100% ano!

Svoji vůli můžeme posilovat mnoha způsoby a záleží jen na nás, co si vybereme. Několik způsobů jsme si již ukázali a ukážeme si další. Některé typy cvičení možná dokonce dávno známe, jen nevíme, že se kromě fyzické zdatnosti a odvahy týkají i posilování vůle. Jedním z krásných systémů jsou legendární zkoušky bobříků podle knížky „Hoši od Bobří řeky“ pana Jaroslava Foglara.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi