nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Kde nás tělo v józe nejvíce omezuje a jak to napravit

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga VIII.
 
 
Při bližším studiu jógy zjistíme, že tělesná cvičení nejsou tím hlavním, o co v józe jde. Jóga neusiluje o zdravé a krásné tělo, nýbrž o čistou mysl, schopnou hlubokých vhledů a poznání. Toho se dosahuje koncentrací a meditací v některé ze sedacích poloh - nejčastěji se zkříženýma nohama a s koleny na zemi, aby měl meditující stabilní polohu. Jenže tělo, které není dostatečně ohebné a přizpůsobivé, začne brzy meditujícího rušit - zkrácené svaly a šlachy nás táhnou, páteř se nám bortí a myšlenky nám utíkají k rušivým signálům z těla.
Právě proto jogíni cvičí. Trénují svoje tělo, aby je v meditaci nerušilo. My prozatím nemáme takové vysoké cíle, spokojíme se s klidnou myslí a zdravým a krásným tělem. A protože jsme začátečníci, brzy zjistíme, kde nám tělo při cvičení překáží. Kde to obvykle je a co s tím můžeme dělat?

Největším omezením pro začátečníka jsou zpravidla zkrácené šlachy a svaly na zadní straně nohou, kvůli čemuž cvičící nedokáže dělat předklonové pozice, tedy pozice, ve kterých jsou nohy propnuté v kolenou a trup ohnutý dopředu. Přitom nezáleží, jestli máme hlavu nahoře (v sedu s rovnýma nataženýma nohama - dandásana), vpředu (předklon ve stoji - hastapádásana) nebo dole (lomená svíčka - viparíta-karana). Když se nad tím zamyslíme, tak zjistíme, že je to polovina všech ásan, možná ještě více.
Na obrázku: Dandásana (vlevo nahoře), viparíta-karana (vpravo nahoře), méruásana (vlevo dole), hastapádásana (vpravo dole).
 
Chceme-li v józe pokročit, zvláště jsme-li začátečníci, musíme se zaměřit právě na předklony, tedy na protažení svalů a šlach, které nám v předklonech brání. Bohužel, podle mých osobních zkušeností si většina učitelů jógy neuvědomuje, jak velké omezení to je. Oni sami cvičí už řadu let, takové omezení dávno nemají a ty doby, kdy se pořádně nepředklonili, si už ani nepamatují. Proto jen málokterý učitel jógy je schopen dát začátečníkům patřičný návod, jak se rychle těchto omezení zbavit.
Můžeme si udělat jednoduchý test, který jistě známe z tělocviku. Kam až dosáhneme rukama, když se s nepokrčenýma nohama předkloníme?
  • 10 cm nad zem - to vás čeká ještě dlouhá cesta, ale nezoufejte, trpělivost přináší růže.
  • 5 cm nad zem - jste krůček od prvního úspěchu.
  • Špičkami prstů se dotknete země - dobrý výsledek, slibuji vám rychlý pokrok.
  • Položíte pěsti na zem - skvělé, stačí už jen málo.
  • Položíte dlaně na zem - máte vyhráno, to už zvládnete všechno!
 
Teď už víte, jak na tom jste. A co tedy s tím? Cvičit, cvičit, cvičit. Střídejte různé předklony, v širokém i úzkém postoji, statické i s kmitáním. Můžete cvičit i v sedě, ale ve stoji je to lepší, to vám pomáhá gravitace. Nepřehánějte to ale a nežeňte tělo až k bolesti. Velmi vám pomohou činky, s kterými se vyvěsíte a necháte působit gravitaci - obrázek, který jsme použili i v minulém článku, není vtip, ale seriózní cvičení. Než se předkloníme s dlaněmi položenámi až na zem, jak to předvádí moje žena Jolana, můžete trénovat s činkami, jak to předvádím já.
 
 
Tohle tedy bude váš domácí úkol. Stačí 5 minut denně, lépe 5 minut ráno a 5 minut večer. Zhruba po čtrnácti dnech pravidelného si všimnete významného zlepšení. Vytrvejte a otevře se vám mnoho nových možností.
 
Kde nás tělo v józe nejvíce omezuje a jak to napravit
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Správný jógový dech - kočičí cviky

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga III.
V minulé části seriálu jsme si popsali plný jógový dech coby základ správného jógového cvičení. Plný jógový dech nás bude provázet veškerým cvičením jógy a jen vzácně budeme dýchat jiným způsobem. Abychom si mohli správné jógové dýchání lépe procítit, vymysleli dávní mistři jednoduchou techniku zvanou „tygří dech“. V sanskrtu se jí říká „vjághra-pránájáma“. Pokud vám slovíčko vjághra připomíná jeden dobře známý stimulační lék, tak je to podobnost čistě náhodná, ale nevylučuji, že když si techniku zacvičíte spolu s partnerem, nepříliš odění, může to mít podobné účinky ...

Červené víno na zdraví je dobrý začátek, proti němu bude protestovat jen málokdo. Ale u vína nezůstaneme, půjdeme dál. V tomto článku se budu přimlouvat za to, abyste si do jídelníčku zařadili červené fazole. Protože bílkoviny z luštěnin jsou podobné bílkovinám živočišným, považují se luštěniny za nezbytnou součást jídelníčku v případě, že byste chtěli omezit nebo dokonce zcela vyloučit maso. Dobrá, řeknete si, ale proč zrovna fazole a proč zrovna červené?

Co je to láska?

Zdeněk Breitenbacher, Elixír lásky II.
Chceme-li uvařit elixír lásky, musíme vědět, co to vlastně láska je. Je totiž několik dalších citů, které často za lásku považujeme a které jsou lásce blízké. Mají svoji hodnotu a kupodivu většina partnerských vztahů je na nich postavena, ale skutečnou láskou nejsou. Asi uhodnete, že láska bývá nejčastěji zaměňována se zamilovaností. Dalším velice podobným citem, v který se často zamilovanost promění po nějaké době soužití, je vděčnost. A co je tedy ta láska? Čím se vlastně liší od ostatních citů?

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi