nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Kde nás tělo v józe nejvíce omezuje a jak to napravit

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga VIII.
 
 
Při bližším studiu jógy zjistíme, že tělesná cvičení nejsou tím hlavním, o co v józe jde. Jóga neusiluje o zdravé a krásné tělo, nýbrž o čistou mysl, schopnou hlubokých vhledů a poznání. Toho se dosahuje koncentrací a meditací v některé ze sedacích poloh - nejčastěji se zkříženýma nohama a s koleny na zemi, aby měl meditující stabilní polohu. Jenže tělo, které není dostatečně ohebné a přizpůsobivé, začne brzy meditujícího rušit - zkrácené svaly a šlachy nás táhnou, páteř se nám bortí a myšlenky nám utíkají k rušivým signálům z těla.
Právě proto jogíni cvičí. Trénují svoje tělo, aby je v meditaci nerušilo. My prozatím nemáme takové vysoké cíle, spokojíme se s klidnou myslí a zdravým a krásným tělem. A protože jsme začátečníci, brzy zjistíme, kde nám tělo při cvičení překáží. Kde to obvykle je a co s tím můžeme dělat?

Největším omezením pro začátečníka jsou zpravidla zkrácené šlachy a svaly na zadní straně nohou, kvůli čemuž cvičící nedokáže dělat předklonové pozice, tedy pozice, ve kterých jsou nohy propnuté v kolenou a trup ohnutý dopředu. Přitom nezáleží, jestli máme hlavu nahoře (v sedu s rovnýma nataženýma nohama - dandásana), vpředu (předklon ve stoji - hastapádásana) nebo dole (lomená svíčka - viparíta-karana). Když se nad tím zamyslíme, tak zjistíme, že je to polovina všech ásan, možná ještě více.
Na obrázku: Dandásana (vlevo nahoře), viparíta-karana (vpravo nahoře), méruásana (vlevo dole), hastapádásana (vpravo dole).
 
Chceme-li v józe pokročit, zvláště jsme-li začátečníci, musíme se zaměřit právě na předklony, tedy na protažení svalů a šlach, které nám v předklonech brání. Bohužel, podle mých osobních zkušeností si většina učitelů jógy neuvědomuje, jak velké omezení to je. Oni sami cvičí už řadu let, takové omezení dávno nemají a ty doby, kdy se pořádně nepředklonili, si už ani nepamatují. Proto jen málokterý učitel jógy je schopen dát začátečníkům patřičný návod, jak se rychle těchto omezení zbavit.
Můžeme si udělat jednoduchý test, který jistě známe z tělocviku. Kam až dosáhneme rukama, když se s nepokrčenýma nohama předkloníme?
  • 10 cm nad zem - to vás čeká ještě dlouhá cesta, ale nezoufejte, trpělivost přináší růže.
  • 5 cm nad zem - jste krůček od prvního úspěchu.
  • Špičkami prstů se dotknete země - dobrý výsledek, slibuji vám rychlý pokrok.
  • Položíte pěsti na zem - skvělé, stačí už jen málo.
  • Položíte dlaně na zem - máte vyhráno, to už zvládnete všechno!
 
Teď už víte, jak na tom jste. A co tedy s tím? Cvičit, cvičit, cvičit. Střídejte různé předklony, v širokém i úzkém postoji, statické i s kmitáním. Můžete cvičit i v sedě, ale ve stoji je to lepší, to vám pomáhá gravitace. Nepřehánějte to ale a nežeňte tělo až k bolesti. Velmi vám pomohou činky, s kterými se vyvěsíte a necháte působit gravitaci - obrázek, který jsme použili i v minulém článku, není vtip, ale seriózní cvičení. Než se předkloníme s dlaněmi položenámi až na zem, jak to předvádí moje žena Jolana, můžete trénovat s činkami, jak to předvádím já.
 
 
Tohle tedy bude váš domácí úkol. Stačí 5 minut denně, lépe 5 minut ráno a 5 minut večer. Zhruba po čtrnácti dnech pravidelného si všimnete významného zlepšení. Vytrvejte a otevře se vám mnoho nových možností.
 
Kde nás tělo v józe nejvíce omezuje a jak to napravit
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Rišikéšský pozdrav slunci

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga V.
Jestli jste z předchozích článků o józe měli pocit, že jste si jógu vlastně ještě pořádně ani nezkusili, tak dneska to napravíme. Předcházející úvod měl svůj význam, ale chápu, že už byste chtěli něco pořádného...
Rišikéšský pozdrav slunci vás zcela jistě uspokojí. Je to velmi tradiční cvičení a v józe se často zařazuje na začátek hodiny jako optimální úvod k náročnějšímu cvičení.

Jóga - funguje to?

Zdeněk Breitenbacher
Budeme-li se zajímat o mládí a dobrou fyzickou i duševní kondici, brzy narazíme na tisíciletý systém zvaný jóga. V našich končinách z jógy známe pouze její část zvanou hathajóga – což je systém vědomého pomalého cvičení a různých možných i nemožných pozic. A pokud tady v Česku někdo řekne jóga, myslí tím právě hathajógu – a i my budeme tento pojem pro zjednodušení takto používat. V podvědomí většinou máme, že jóga je cvičení, které nám přinese pevné zdraví a dlouhý život. Dá se tomu věřit? A jak to vlastně funguje?

O babičce

Jolana Breitenbacherová
„Tož idu sa podívat, panenko moja zlatá, co máš dneskaj na prácu. Však dlúho sme sa neviděly, pravda? Už sú to dlúhé roky, cos byla malá děvčica – a eště dneskaj ťa vidím, jak ideš v tej modrej zástěrce po dvoře a hážeš slípkám obilí. Tož ja, indová bylo všecko jinačí. A dneskaj majú mladí už jinačí zájem, než dávat zvířatom, pravda? Ale však pro nás to tehdá bylo pěkné, a aj pro vás je to teďkaj pěkné. A enom to pěkné ostává v srdéčku, nic jinačího nakonec neostane, enom to pěkné.“

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi