nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Kde a s kým cvičit jógu?

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga X.
 
 
Je možné, že dozrál čas, a vy uvažujete o tom, že začnete cvičit jógu. Můžete začít doma s nějakou knížkou - podobně jako já kdysi, anebo začnete docházet na nějaká pravidelná cvičení. Dříve ta knížka byla vlastně jedinou možností, jak začít, protože učitelů jógy bylo velmi málo. Dnes je určitě lepší začít cvičit někde ve skupině, protože nabídka cvičení je veliká. Dostáváme se tak k opačnému problému - které z dostupných cvičení je pro mne nejvhodnější? Který učitel bude pro mne nejlepší?

O jógu je zájem, a tak nabídku cvičení najdete téměř všude. Lze docházet do fitness-centra, do specializovaných jógových center i za vesnickým nadšencem někam do tělocvičny. Z toho vyplývá, že kvalita nabízeného cvičení je velmi rozmanitá. Kde tedy začít a neudělat chybu?
Nejlepším postupem je nezávazně navštívit nějaké cvičení a ověřit si, jestli vám bude vyhovovat. Na této testovací návštěvě rozhodně nepůjde o to, abyste si dobře zacvičili, nýbrž abyste posbírali co nejvíce dojmů. Čeho byste si měli všímat?
 
1. Lektor
Osobnost lektora je ze všeho nejdůležitější. Nezáleží na tom, jestli byl deset let v Indii, jak dlouho vydrží sedět v lotosovém sedu nebo jaký má mezinárodní certifikát - podstatné je, jak na vás působí jako člověk. Měl by působit klidně a měla by z něj vyzařovat vnitřní síla. Měl by být s cvičícími v neustálém kontaktu a sledovat, co se děje v sále. Nemusí nutně opravovat každou drobnost, ale měl by umět cvičení dobře vysvětlit a měl by reagovat, pokud by někdo cvičil způsobem pro zdraví nevhodným.
Měl by také umět udržet klid v hodině a nedopustit, aby cvičící během cvičení rušili ostatní nějakými poznámkami nebo dotazy - vše důležité by mělo být vysvětleno předem.
 
2. Cvičení
Každému vyhovuje jiný typ cvičení. Někdo upřednostňuje klasickou hathajógu, tedy cvičení nejbližší původní klidné a přemýšlivé podstatě jógy. Jiný bude mít raději dynamičtější formu typu powerjóga, další bude potřebovat cvičení s důrazem na úlevu bolavým zádům atd. atd. Teď vůbec nehodnotím, které cvičení je lepší - prostě si vyzkoušejte, jestli vám nabízená skladba cviků a tempo cvičení vyhovuje. Každý učitel přináší určité konkrétní pojetí, které se u něj příliš nemění. Časem, až pokročíte, můžete přejít k jinému učiteli a na jiný typ cvičení.
Důležitým faktorem je i délka cvičení. Klasická jógová hodina má 90 minut - nějaký úvod s relaxací, abyste z hlavy vypudili každodenní starosti, následuje rozcvičení, které vám uvolní klouby, svaly a šlachy. Teprve pak může začít vlastní cvičení jógových pozic a končí se zase relaxací, abyste nechali doznít všechny procesy v těle i v mysli. Většina dnešních cvičení má pouze 60 minut - jednak proto, že lidé mají málo času, jednak proto, že fitness-centra mají nabitý harmonogram a jeden program střídá druhý. Na skutečnou jógu je 60 minut málo, ale jde-li vám jen o to, protáhnout si záda, může to stačit. Vyberte si, co vám bude vyhovovat více.
 
3. Koncepce
Je důležité, jestli na cvičení chodí ustálená skupinka lidí, kteří si zaplatili delší období, třeba půlroční kurz. V takovém kurzu pak může lektor nabídnout nějakou ucelenou koncepci, kam se chce s cvičícími za toho půl roku posunout. V jiných typech lekcí jde spíš náhodné návštěvníky, například ve fitness-centru. Ti jdou jedenkrát na jógu, jindy do posilovny, příště pak na spinning, potom na kruhový trénink, a pak zase někdy přijdou na jógu. S takovými lidmi se nic koncepčního dělat nedá, tam se v každé lekci musí začít zcela od začátku.
S tím je třeba počítat: Jestliže se lidé v kurzu hodně střídají, pak lektor musí na každé hodině počítat s tím, že tam má i naprosté začátečníky, a celé cvičení jim přizpůsobit. To znamená, že celou dobu cvičí jen přípravná cvičení a ke skutečné józe se za těch 60 minut vůbec nedostane.
 
4. Prostředí
Zdánlivě méně významný faktor, ale opravdu jen zdánlivě. Sotva si užijete hodinu jógy, pokud ve vedlejším sále duní silový trénink, navíc s hlasitou hudbou. To se ve fitness centrech děje často - pokud by vám to vadilo, tak je třeba jít jinam. I tam, kde je jediný sál, tak pokud máte cvičit po podobném silovém tréninku - na upocené zemi v nevyvětrané místnosti, to je zážitek jen pro drsňáky.
 
 
  Máte-li na výběr, klidně navštivte více různých lekcí od různých lektorů, a teprve pak si vyberte. Tam, kde se platí jednorázově, můžete chodit dle libosti, velké zázraky ale nečekejte. Bolavým zádům se zcela jistě uleví, ale pravá jóga to moc není. Kvalitnější jsou cvičení, kde si zaplatíte předplatné a chodíte tam pravidelně aspoň půl roku.
 
Dříve nebo později začnete hledat učitele, který vás provede delším obdobím a který vás opravdu něco naučí...
Učitelů jógy je dnes mnoho, mají nejrůznější tituly a certifikace. Jestli chcete s jógou seriózně začít, nedejte příliš na to, co o sobě říkají nebo píší. Mohou si říkat lektor, učitel, trenér, mistr či snad guru, mohou se skvěle prezentovat na internetu, to ale nic neříká o jejich opravdové kvalitě a zkušenostech. Je dobré dát na doporučení vašich známých, kteří už k někomu chodí, případně si s lektorem domluvit schůzku. To je dobré pro vás i pro něj - i učitel potřebuje vědět, s kým má tu čest a jestli už jste na jím nabízené cvičení připraveni. Co byste měli vědět, než na takovou schůzku půjdete?
Především počítejte s tím, že ke kvalitnímu učiteli se nedostanete snadno. Většinou mají svoji kapacitu naplněnou a nemohou přibírat další žáky, protože kvalita kurzu by tím utrpěla. Navíc často mají se svou skupinou rozpracovanou nějakou koncepci a vy nemůžete jen tak vstoupit doprostřed - ideální čas je na začátku školních pololetí, to končí předchozí kurz a zahajuje se nový. Když se ozvete zhruba měsíc před začátkem nového běhu, tak jsou vaše šance nejvyšší - z právě končícího kurzu zcela jistě někdo odstupuje a vy můžete přijít na jeho místo.
Když už máte to štěstí a podaří se vám domluvit si schůzku se zvoleným nebo doporučeným učitelem jógy, buďte si jistí, že si vás důkladně proklepne. To není výraz jeho povýšenosti či pýchy - je naprosto nutné, aby věděl, jak jste na tom se zdravím a jestli můžete cvičit ty cviky, které se u něj obvykle cvičí. Například lidé s vysokým krevním tlakem by neměli cvičit obrácené pozice (tj. pozice, kde je hlava níže než srdce), na to by vás měl učitel upozornit. Také bude chtít vědět, jak se o své zdraví staráte. Jste-li kuřák, tak vás nejspíš nemilosrdně vyhodí a schůzka skončila.
Váš budoucí učitel jógy také bude chtít vědět, jestli už jste jógu někde cvičili a s kým. Zkušení učitelé totiž nejsou příliš rádi, když se jim tam hrnou začátečníci. Ti totiž pak nerozumí ani základním pojmům a učitele rozhodně nebaví to znovu a znovu vysvětlovat - zdržuje to jeho samotného i celou skupinu. Pokud o józe nic nevíte, bylo by určitě lepší zajít si nejdříve na jógu párkrát do fitness-centra, tam berou každého, kdo zaplatí, a získáte aspoň nějaké ponětí o cvičení a o používaných pojmech.
 
I vy se ptejte. U koho se učil váš budoucí učitel? Jak dlouho se józe věnuje? Podle jaké jógové školy učí? A dělejte si poznámky, ať se můžete o jeho mistrovi a vyučovaném směru dozvědět více (na internetu si pak všechno vyhledáte). Když si budete s učitelem rozumět, můžete spolu ujít velký kus cesty.
  Komentáře

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat

Správný jógový dech - nezbytný začátek

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga II.
Chceme-li cvičit jógu, musíme zcela nevyhnutelně začít správným dýcháním. Od správného dýchání se totiž v józe odvozuje prakticky všechno. Náročnou jógovou pozici snadno zaujme i nejogín, například baletka nebo gymnastka, ale dokud v té pozici nebude správně a s plnou pozorností dýchat, nebude to jóga a nebude to mít ty účinky, které jóga slibuje. Proto se v této lekci naučíme správnému jógovému dýchání a teprve potom můžeme postoupit dále. Pojďme se spolu podívat, jak na to.

Je možné přátelství mezi mužem a ženou?

Zdeněk Breitenbacher, Elixír lásky III.
Mnoho lidí se mě ptá, jestli věřím na přátelství mezi mužem a ženou. Přátelství, ve kterém není láska ani zamilovanost. Ti lidé jsou často konfrontováni s vlastní zkušeností, kdy jsou v nějakém neurčitém vztahu, který se nevyvíjí k hlubšímu spojení, a oni tomu nerozumí. Co ke mně ten druhý cítí? Čeká něco víc? Nebo mu to takhle stačí? A co já, neudržuji nějaký kontakt jen proto, že doufám, že někdy přece jen dojde k většímu sblížení? Prostoru pro zmatky a nepochopení je tu víc než dost. Je nanejvýš nutné pochopit, jak se věci doopravdy mají, a umět to rozpoznávat.

Životní program Popelka

Zdeněk Breitenbacher, Elixír lásky XIV.
Lidé vstupují do vztahů z různých důvodů a s různým očekáváním. Přes veškerou rozmanitost jsme ale schopni rozpoznat určitá klišé - životní programy, které se (často nevědomky) v našem jednání projevují. Myslím si, že je dobré na některá základní schemata poukázat, abychom předešli případnému zklamání, které může nastat, pokud konkrétní schéma zavčas nerozpoznáme. Jedním z nejtypičtějších životních schemat je program „Popelka“.

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi