nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Kde a s kým cvičit jógu?

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga X.
 
 
Je možné, že dozrál čas, a vy uvažujete o tom, že začnete cvičit jógu. Můžete začít doma s nějakou knížkou - podobně jako já kdysi, anebo začnete docházet na nějaká pravidelná cvičení. Dříve ta knížka byla vlastně jedinou možností, jak začít, protože učitelů jógy bylo velmi málo. Dnes je určitě lepší začít cvičit někde ve skupině, protože nabídka cvičení je veliká. Dostáváme se tak k opačnému problému - které z dostupných cvičení je pro mne nejvhodnější? Který učitel bude pro mne nejlepší?

O jógu je zájem, a tak nabídku cvičení najdete téměř všude. Lze docházet do fitness-centra, do specializovaných jógových center i za vesnickým nadšencem někam do tělocvičny. Z toho vyplývá, že kvalita nabízeného cvičení je velmi rozmanitá. Kde tedy začít a neudělat chybu?
Nejlepším postupem je nezávazně navštívit nějaké cvičení a ověřit si, jestli vám bude vyhovovat. Na této testovací návštěvě rozhodně nepůjde o to, abyste si dobře zacvičili, nýbrž abyste posbírali co nejvíce dojmů. Čeho byste si měli všímat?
 
1. Lektor
Osobnost lektora je ze všeho nejdůležitější. Nezáleží na tom, jestli byl deset let v Indii, jak dlouho vydrží sedět v lotosovém sedu nebo jaký má mezinárodní certifikát - podstatné je, jak na vás působí jako člověk. Měl by působit klidně a měla by z něj vyzařovat vnitřní síla. Měl by být s cvičícími v neustálém kontaktu a sledovat, co se děje v sále. Nemusí nutně opravovat každou drobnost, ale měl by umět cvičení dobře vysvětlit a měl by reagovat, pokud by někdo cvičil způsobem pro zdraví nevhodným.
Měl by také umět udržet klid v hodině a nedopustit, aby cvičící během cvičení rušili ostatní nějakými poznámkami nebo dotazy - vše důležité by mělo být vysvětleno předem.
 
2. Cvičení
Každému vyhovuje jiný typ cvičení. Někdo upřednostňuje klasickou hathajógu, tedy cvičení nejbližší původní klidné a přemýšlivé podstatě jógy. Jiný bude mít raději dynamičtější formu typu powerjóga, další bude potřebovat cvičení s důrazem na úlevu bolavým zádům atd. atd. Teď vůbec nehodnotím, které cvičení je lepší - prostě si vyzkoušejte, jestli vám nabízená skladba cviků a tempo cvičení vyhovuje. Každý učitel přináší určité konkrétní pojetí, které se u něj příliš nemění. Časem, až pokročíte, můžete přejít k jinému učiteli a na jiný typ cvičení.
Důležitým faktorem je i délka cvičení. Klasická jógová hodina má 90 minut - nějaký úvod s relaxací, abyste z hlavy vypudili každodenní starosti, následuje rozcvičení, které vám uvolní klouby, svaly a šlachy. Teprve pak může začít vlastní cvičení jógových pozic a končí se zase relaxací, abyste nechali doznít všechny procesy v těle i v mysli. Většina dnešních cvičení má pouze 60 minut - jednak proto, že lidé mají málo času, jednak proto, že fitness-centra mají nabitý harmonogram a jeden program střídá druhý. Na skutečnou jógu je 60 minut málo, ale jde-li vám jen o to, protáhnout si záda, může to stačit. Vyberte si, co vám bude vyhovovat více.
 
3. Koncepce
Je důležité, jestli na cvičení chodí ustálená skupinka lidí, kteří si zaplatili delší období, třeba půlroční kurz. V takovém kurzu pak může lektor nabídnout nějakou ucelenou koncepci, kam se chce s cvičícími za toho půl roku posunout. V jiných typech lekcí jde spíš náhodné návštěvníky, například ve fitness-centru. Ti jdou jedenkrát na jógu, jindy do posilovny, příště pak na spinning, potom na kruhový trénink, a pak zase někdy přijdou na jógu. S takovými lidmi se nic koncepčního dělat nedá, tam se v každé lekci musí začít zcela od začátku.
S tím je třeba počítat: Jestliže se lidé v kurzu hodně střídají, pak lektor musí na každé hodině počítat s tím, že tam má i naprosté začátečníky, a celé cvičení jim přizpůsobit. To znamená, že celou dobu cvičí jen přípravná cvičení a ke skutečné józe se za těch 60 minut vůbec nedostane.
 
4. Prostředí
Zdánlivě méně významný faktor, ale opravdu jen zdánlivě. Sotva si užijete hodinu jógy, pokud ve vedlejším sále duní silový trénink, navíc s hlasitou hudbou. To se ve fitness centrech děje často - pokud by vám to vadilo, tak je třeba jít jinam. I tam, kde je jediný sál, tak pokud máte cvičit po podobném silovém tréninku - na upocené zemi v nevyvětrané místnosti, to je zážitek jen pro drsňáky.
 
 
  Máte-li na výběr, klidně navštivte více různých lekcí od různých lektorů, a teprve pak si vyberte. Tam, kde se platí jednorázově, můžete chodit dle libosti, velké zázraky ale nečekejte. Bolavým zádům se zcela jistě uleví, ale pravá jóga to moc není. Kvalitnější jsou cvičení, kde si zaplatíte předplatné a chodíte tam pravidelně aspoň půl roku.
 
Dříve nebo později začnete hledat učitele, který vás provede delším obdobím a který vás opravdu něco naučí...
Učitelů jógy je dnes mnoho, mají nejrůznější tituly a certifikace. Jestli chcete s jógou seriózně začít, nedejte příliš na to, co o sobě říkají nebo píší. Mohou si říkat lektor, učitel, trenér, mistr či snad guru, mohou se skvěle prezentovat na internetu, to ale nic neříká o jejich opravdové kvalitě a zkušenostech. Je dobré dát na doporučení vašich známých, kteří už k někomu chodí, případně si s lektorem domluvit schůzku. To je dobré pro vás i pro něj - i učitel potřebuje vědět, s kým má tu čest a jestli už jste na jím nabízené cvičení připraveni. Co byste měli vědět, než na takovou schůzku půjdete?
Především počítejte s tím, že ke kvalitnímu učiteli se nedostanete snadno. Většinou mají svoji kapacitu naplněnou a nemohou přibírat další žáky, protože kvalita kurzu by tím utrpěla. Navíc často mají se svou skupinou rozpracovanou nějakou koncepci a vy nemůžete jen tak vstoupit doprostřed - ideální čas je na začátku školních pololetí, to končí předchozí kurz a zahajuje se nový. Když se ozvete zhruba měsíc před začátkem nového běhu, tak jsou vaše šance nejvyšší - z právě končícího kurzu zcela jistě někdo odstupuje a vy můžete přijít na jeho místo.
Když už máte to štěstí a podaří se vám domluvit si schůzku se zvoleným nebo doporučeným učitelem jógy, buďte si jistí, že si vás důkladně proklepne. To není výraz jeho povýšenosti či pýchy - je naprosto nutné, aby věděl, jak jste na tom se zdravím a jestli můžete cvičit ty cviky, které se u něj obvykle cvičí. Například lidé s vysokým krevním tlakem by neměli cvičit obrácené pozice (tj. pozice, kde je hlava níže než srdce), na to by vás měl učitel upozornit. Také bude chtít vědět, jak se o své zdraví staráte. Jste-li kuřák, tak vás nejspíš nemilosrdně vyhodí a schůzka skončila.
Váš budoucí učitel jógy také bude chtít vědět, jestli už jste jógu někde cvičili a s kým. Zkušení učitelé totiž nejsou příliš rádi, když se jim tam hrnou začátečníci. Ti totiž pak nerozumí ani základním pojmům a učitele rozhodně nebaví to znovu a znovu vysvětlovat - zdržuje to jeho samotného i celou skupinu. Pokud o józe nic nevíte, bylo by určitě lepší zajít si nejdříve na jógu párkrát do fitness-centra, tam berou každého, kdo zaplatí, a získáte aspoň nějaké ponětí o cvičení a o používaných pojmech.
 
I vy se ptejte. U koho se učil váš budoucí učitel? Jak dlouho se józe věnuje? Podle jaké jógové školy učí? A dělejte si poznámky, ať se můžete o jeho mistrovi a vyučovaném směru dozvědět více (na internetu si pak všechno vyhledáte). Když si budete s učitelem rozumět, můžete spolu ujít velký kus cesty.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Kde nás tělo v józe nejvíce omezuje a jak to napravit

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga VIII.
Při bližším studiu jógy zjistíme, že tělesná cvičení nejsou tím hlavním, o co v józe jde. Jóga neusiluje o zdravé a krásné tělo, nýbrž o čistou mysl, schopnou hlubokých vhledů a poznání. Toho se dosahuje koncentrací a meditací v některé ze sedacích poloh - nejčastěji se zkříženýma nohama a s koleny na zemi, aby měl meditující stabilní polohu. Jenže tělo, které není dostatečně ohebné a přizpůsobivé, začne brzy meditujícího rušit - zkrácené svaly a šlachy nás táhnou, páteř se nám bortí a myšlenky nám utíkají k rušivým signálům z těla.
Právě proto jogíni cvičí. Trénují svoje tělo, aby je v meditaci nerušilo. My prozatím nemáme takové vysoké cíle, spokojíme se s klidnou myslí a zdravým a krásným tělem. A protože jsme začátečníci, brzy zjistíme, kde nám tělo při cvičení překáží. Kde to obvykle je a co s tím můžeme dělat?

Svačinové sušenky

Jolana Breitenbacherová
Nevíte, jak dětem zpestřit svačinu? Zkuste jim do krabičky přidat domácí svačinovou sušenku. Sušenky jsou z celozrnné mouky a ovesných vloček a jsou skvělou zásobárnou tak zvaných pomalých sacharidů, které jsou do krve uvolňovány postupně. Není v nich žádný cukr, a přesto mají výtečnou chuť. Nevěříte? Testovali jsme na dětech – na těch vlastních – a výsledek degustačního testu je 100% ano!

Zvládnutí procedur očisty střev je základním předpokladem k tomu, abyste byli v celém ozdravném procesu úspěšní a dokázali se nečistot skutečně efektivně zbavovat. Očista tlustého střeva je základní očistná procedura a je prvním a naprosto nezbytným krokem - předstupněm všeho, o čem se zde budeme dále bavit.
Jdeme přirozenou cestou a pro naše tělo je přirozené odpad vylučovat skrze tlusté střevo. Chceme, aby tato cesta z těla ven byla plně funkční a aby vylučování odpadních látek nebránily žádné překážky, na kterých by případně ulpívala další a další nečistota. Chceme se nečistoty a toxinů rychle a efektivně zbavovat, takže jako bod číslo jedna, nebo chcete-li jako první lekci, zvládneme očistu tlustého střeva.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi