nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jednadvacetidenní očistná hladovka (2) - statistika

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Jak už jsem popsal minule, absolvoval jsem jednadvacetidenní očistnou hladovku. Během jejího trvání jsem si pravidelně měřil základní tělesné parametry, především měření váhy, krevního tlaku a pulsu, pH moči a pH slin. Všechny údaje jsem zpracoval do přehledných grafů, takže na ta nejzajímavější data se nyní můžete podívat se mnou.

Záznamy jsem prováděl vždy ve všední dny ráno. Jedinou výjimkou byla poslední neděle, kdy jsem se měřil odpoledne, těsně před ukončením hladovky. To, že jsem se měřil odpoledne, vysvětluje mírnou odchylku od trendů předchozích dnů - hodnoty se totiž lehce mění podle denní doby.
 
Hmotnost
To je údaj, na který jste jistě nejvíce zvědaví. Začínal jsem na 80,1 kg a skončil na 69,1 kg. To znamená rozdíl přesně 11 kg - přesně tolik bylo v mém těle odpadu, tuků a nadbytečné tkáně. To není zas tak moc. Po prudším poklesu na začátku (to se vyprazdňují střeva) je průběh poklesu poměrně pozvolný.
 
BMI (body mass index)
Body mass index je číslo, které, spočítáno z vaší výšky a váhy, posuzuje množství vašeho tuku. Pro dospělého člověka by mělo být mezi 18,5 a 24,9; svalnatí lidé smějí mít více. V mém případě pokles BMI víceméně kopíruje pokles hmotnosti. Na počátku to bylo 25,9, na konci 22,3. Po hladovce jsem tedy zhruba uprostřed pásma.
 
Svaly, tuky, minerály
Tento graf je hodně zajímavý. Ukazuje průběh hmotnosti svalů, tuků a minerálů. Je krásně vidět, jak změřené množství svalové hmoty klesá až do 10. ledna a pak zůstává dlouho konstantní. Potvrzuje to moji tezi o tom, že při měření se mezi svaly započítává i obsah střev, kterého se v prvních dnech hladovění samozřejmě zbavujete. 9. ledna jsem provedl očistu střev Zaječickou hořkou a od té chvíle jsou hodnoty pro svalovinu konstantní. Klesat začínají až 21. ledna, kdy jsem si dal zaječickou očistu podruhé. Zřejmě tam ještě něco zbylo a právě se to uvolnilo.
Tuky naproti tomu klesají po celou dobu hladovky. Minerály zůstávají prakticky nedotčeny.
 
Procentuelní poměry svalů a tuků
Tenhle graf je možná ze všech nejzajímavější. Zde je názorně vidět, že zatímco procentuelní podíl tuků v těle klesá, procentuelní poměr svaloviny roste. Mnoho lidí se nepouští do hladovky právě z obavy o úbytek svaloviny. Tady je nádherně ukázáno, že se obávat vůbec nemusejí, ba naopak - pokud se na to podívají poměrově, tak jim svalovina dokonce přibude!
 
Index viscerálního tuku
Index viscerálního tuku je magické číslo, které nám říká, kolik máme břišního tuku. Tento typ tuku vystýlá břišní dutinu a obaluje vnitřní orgány. Nějaké množství tohoto tuku mít musíme, protože poskytuje orgánům ochranu. Pokud je ho příliš, lze se ho zbavit jen velice obtížně. Běžnými dietami to prakticky nejde vůbec, intenzívním pohybem jen velice pomalu, spíše je nutná celková a trvalá úpravu životosprávy. Začal jsem na devítce, skončil na šestce. Na co by jiným nestačil půlrok, na to mi stačily tři týdny hladovky. Pásek na kalhotách jsem si přitáhl o dvě dírky.
 
Krevní tlak
Lze vidět mírný pokles. Výkyvy během celého období nejsou nijak významné, jen uprostřed je hezky vidět zakolísání během vrcholu tzv. první acidotické krize. To je období zvýšeného okyselení organismu, které vrcholí kolem desátého dne hladovky. Pak okyselení klesá a znovu se zvýší během druhé acidotické krize, ta ale obvykle nastává až mezi 25. a 28. dnem hladovky. Není zde zobrazen puls, ten mi celou dobu lehce kolísal kolem 60 za minutu.
 
Asi vám chybí slibovaný průběh pH v moči a ve slinách. Je to velmi zvláštní, ale po celou tu dobu se pH v ústech i v moči drželo na hodnotě 6 - a ani se nehlo. Kvůli tomu graf potřebovat zatím nebudeme; uvidíme, jestli se něco změní v návratové fázi.
 
Co jsem použil pro měření:
  • Osobní váha Tanita BC-601
  • Měřič krevního tlaku Omron M6W
  • Univerzální indikátorové papírky pro pH 0-12, výrobce Lach-Ner
 
V dalším pokračování se vám svěřím s průběhem návratové fáze, která vždy trvá stejně dlouho jako hladovka samotná, v tomto případě tedy tři týdny.
 
Jednadvacetidenní očistná hladovka (2) - statistika
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Sedmidenní očistná hladovka

Zdeněk Breitenbacher
Jak už jsem ohlásil před Vánocemi, krátce po Silvestrovských oslavách jsem uskutečnil delší očistnou hladovku. Slíbil jsem podělit se o nové poznatky, takže tady jsou. Zkušenosti z předchozí třídenní hladovky byly povzbuzující, a tak jsem se odhodlal k delšímu pokusu. K úplné spokojenosti by mi stačilo vydržet pět dní, ale nakonec se mi podařilo půst protáhnout na celý týden. Jak sedmidenní hladovka probíhala a jaký prospěch mi přinesla?

V surovinách buďte vybíraví

Zdeněk Breitenbacher
Ve stravování nám bude pro začátek stačit, když vyměníme naše běžné komponenty jídelníčku za tytéž, jen kvalitnější sortu. Prozatím nemusíme opouštět naše stravovací návyky, změníme pouze naše návyky nakupovací. Uveďme si nejžhavější kandidáty na výměnu.

Kde brát kvalitní proteiny?

Zdeněk Breitenbacher
Pokud občas zavítáte do posilovny, abyste si zpevnili ochablé svaly, případně vylepšili své proporce, je vhodné dodat tělu dostatečné množství proteinů, aby mělo z čeho stavět vaši budoucí muskulaturu. S ženou sice nejsme úplní vegetariáni, takže si maso občas dáme, ale to jednak není tak často, jednak množství tuků obsažených v mase není pro naše zdraví příliš příznivé. Pokud ale cílevědomě pracujeme na své kondici a na svém svalstvu, měli bychom proteiny dodávat pravidelně. Podívejte se spolu s námi, jaké jsou možnosti.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi