nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jednadvacetidenní očistná hladovka (4) - konečný účet

Zdeněk Breitenbacher
2 komentáře
 
Pokud jste si přečetli, jak jsem absolvoval jednadvacetidenní očistnou hladovku, určitě vás zajímalo i to, jak se během ní měnily moje míry a váhy. Už mám za sebou i celou návratovou fázi, která, stejně jako hladovka samotná, trvala 21 dní. Nyní vám tedy pro porovnání přináším stejné grafy, ovšem rozšířené o údaje z návratové fáze. Co myslíte, že je na výsledcích největším překvapením?

Záznamy jsem prováděl úplně stejným způsobem jako při hladovce, čili vždy ve všední dny ráno. Měření tedy poměrně přesným způsobem zachycuje změnu parametrů během hladovky a jejich návrat opačným směrem poté, co jsem zase začal jíst. Předěl, kdy končí hladovka a začíná návratová fáze, je v grafech označen svislou žlutou čárou.
 
Hmotnost
Hmotnost se docela rychle vrací zpátky, ne však až na původní hodnotu. Začínal jsem na 80,1 kg, na konci hladovky jsem měl 69,1 kg a po návratové fázi to bylo 76,4 kg. Celkový úbytek váhy je tedy necelé čtyři kilogramy. Je zajímavé, že tuto konečnou váhu jsem získal už desátý den návratové fáze a pak už se váha nijak neměnila.
 
BMI (body mass index)
Pro jistotu si zopakujeme, že body mass index je číslo, které, spočítáno z vaší výšky a váhy, posuzuje množství vašeho tuku. Pro dospělého člověka by mělo být mezi 18,5 a 24,9; svalnatí lidé smějí mít více. BMI u mě stejně jako během hladovky tak i po ní kopíruje průběh hmotnosti - křivky obou grafů jsou si velmi podobné. Na počátku to bylo 25,9, na konci hladovky 22,3 a na konci návratovky je to 24,6.
 
Svaly, tuky, minerály
Graf ukazuje průběh hmotnosti svalů, tuků a minerálů. Velmi krásně je zde vidět, že během prvních čtyř dní návratové fáze, kdy jsem pouze pil šťávy a jinou tekutou stravu, se stav svalů, tuků a minerálů prakticky nemění. Následující dny prudce stoupá naměřené množství svalů, což v tomto případě musíme interpretovat nikoliv jako svalovou hmotu, nýbrž jako obsah střev, která se začínají zaplňovat tuhou stravou. Té trvá hodiny až dny, než projde celým zažívacím traktem, a tím navyšuje hmotu, která je měřicí váhou označena jako svaly. V druhé polovině návratové fáze už střeva pracují rychleji, takže se i rychleji vyprazdňují a svalové hmoty jakoby mírně ubylo.
  Znovu upozorňuji na jednu nástrahu návratové fáze, kterou jsem i já podcenil. Totiž že prvních několik dní návratovky se nedostavuje pocit nasycení, takže pokud chcete jíst až do okamžiku, kdy se budete cítit sytí, tak se budete cpát celý den, a stejně nasycení nepocítíte. I já jsem jedl více, než by bylo nezbytně nutné - příště by bylo vhodnější neřídit se pocity z těla a dávky jídla si raději pečlivě rozpočítat.
Po třech týdnech návratové fáze se množství svalové hmoty ustálilo na 63,4 kg. Na začátku hladovky jsem si změřil množství svalové hmoty 63,6 kg, což znamená, že za celou hladovku a návratovku jsem na svalech ztratil pouhopouhých dvacet deka! Toto je nejzajímavější zkušenost z celé hladovky. Znovu tedy prohlašuji za naprosté nesmysly všechny zprávy o tom, že během hladovky přijdete o svoji svalovinu. Není tomu tak a nepřijdete ani o minerály - ty mi skončily na hodnotě 3,3 kg, což je nachlup stejně, jako když jsem s hladověním začal.
Co jsem ztratil, jsou tuky. Těch jsem měl na začátku hladovky 13,2 kg, zatímco na konci návratové fáze to bylo 9,6 kg. Přišel jsem tedy o 3,6 kg tuků, kterých mi rozhodně není líto .
 
Procentuelní poměry svalů a tuků
Je názorně vidět, že během hladovky procentuelní podíl tuků v těle klesá a procentuelní poměr svaloviny roste. Během návratové fáze se už procentuelní poměry v podstatě neměnily.
 
Index viscerálního tuku
Opět neuškodí, když si připomeneme, co to ten viscerální tuk je. Tento typ tuku vystýlá břišní dutinu a obaluje vnitřní orgány. Nějaké množství tohoto tuku mít musíme, protože poskytuje orgánům ochranu. Index viscerálního tuku je jisté magické číslo mezi nulou a dvacítkou, které nám říká, kolik toho tuku máme. Do devítky to ještě ujde, deset a více znamená, že si ho nosíme více, než je zdrávo. Zbavit se ho lze jen velice obtížně, zde ale názorně vidíte, že hladovka je velice účinnou metodou.
 
Krevní tlak
Krevní tlak neprojevoval žádné výrazné výkyvy ani během hladovky ani během návratové fáze. Diastolický tlak je prakticky neměnný; systolický tlak mírně poklesl. Subjektivně jsem nepociťoval nic zvláštního, co by stálo za zaznamenání.
 
Říká se, že hladový vlk lépe běhá - a co člověk? Má větší výkon? Fyzicky možná ne, ale jak je na tom s bystrostí a intelektem? Je škoda, že takové parametry v domácích podmínkách měřit nedokážeme. Rozhodně nemíním absolvovat IQ testy každý den ráno - za prvé na ně nevěřím, za druhé jsou časově velmi náročné, za třetí bych z nich nejpozději třetí den zcvoknul. Subjektivně jsem se ale opravdu cítil dobře, pracovní problémy jsem řešil rychle a s lehkostí. Jediné, co by se možná dalo věrohodně měřit, je rychlost reakce - určitě bude na trhu nějaký jednoduchý a objektivní měřič, nebo by ho šikovný kutil amatér dokázal vyrobit. Tak třeba příště...
 
Tím jsme na konci reportáže o jednadvacetidenní hladovce. Spolu se mnou jste mohli vidět, že během ní nedošlo k žádným komplikacím, natož krizím. Je zřejmé, že pro zdravého člověka je důkladná očista v podobě 21 dní bez jídla docela dobře zvládnutelná. Nejviditelnějším výsledkem je, že jsem lehčí o tři a půl kila tuků, a to především těch v břišní oblasti. Dalších výsledků si nejspíš všimnu v následujících týdnech či měsících. Kdyby tam bylo něco, co by stálo za zmínku, určitě vám o tom napíši sem do Elixíru mládí.
 
 
Jednadvacetidenní očistná hladovka (4) - konečný účet
  Komentáře
  Lucie 
Dobry den,
zajima me, zda jste pri 21denni hladovce zaznamenal pozitivni zmeny tykajici se stavu kuze? Cetla jsem v odborne literature, ze po dvou tydnech se bunky zacinani obnovovat, a ze tri tydny jsou idealni doba na lecbu koznich problemu. Mam na pleti jizvvy po akne a zajima me, zda by se jich dalo hladovkou co nejvice minimalizovat (zbavit). Ma za sebou 7 denni hladovku. Vysledky byly pozitvni co se tyka stavu pleti ale ne jizev. Plet se mi krasne vycistila co se tyka par pupinku a poru, ale to bylo vse. Predem dekuji za odpoved a preji hezky den :)
  Zdeněk B. 
Dobrý den,
potvrzuji podle vlastních zkušeností, že hladovka má na pleť pozitivní vliv, kůže se krásně pročistí a projasní. Také to, že se člověk zbaví tuku, způsobí, že se pleť trochu vytáhne a vrásky částečně mizí. Jestli by to zafungovalo i na jizvy, to si netroufám hádat. Jizva není nečistota v pleti, ale pozůstatek nějakého poškození, ať už po akné nebo po jiném vlivu - úrazu apod. Obávám se tedy, že hladovkou jizvy nezmizí.
Přeji krásné dny, Zdeněk.

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat

Hladová reportáž - den druhý

Zdeněk Breitenbacher
Hlásím se vám z druhého dne hladovění. Jak víte z předchozího článku, včera jsem vyhlásil očistnou hladovku a dnes pokračuji prvním dnem zcela bez jídla, jen o vodě. Den jsem začal hezky zostra: Hodinovým zápasem ve squashi - s kolegou, který je (aspoň prozatím) lepším hráčem, než jsem já. Po půlhodině to bylo 3:3 na sety, což ho docela znervóznilo, ale pak vzchopil a už mi moc šancí nedal. Ale cíl byl splněn - pořádně si zaběhat a důkladně se vypotit. Užitečná součást očisty. V práci mě pak čekala první větší nástraha...

Je možné slíbit trvalý vztah?

Zdeněk Breitenbacher, Elixír lásky VI.
Harmonické partnerství je něco úžasného, a kdo to prožil či stále prožívá, dá mi za pravdu. Není divu, že si partneři chtějí takový stav pojistit a zajistit jeho trvání co nejdéle, nejlépe napořád. Ještě silnější nutkání udržet vztah co nejdéle mají čerstvě zamilovaní, vše jim připadá naprosto fantastické a představa, že by o to mohli přijít, je leká.
„Slib mi, že mě budeš milovat navždy!“
„Samozřejmě, miláčku, nikdy Tě neopustím!“
Držíme jim palce, ale co myslíte? Vydrží jim to? Jaké mají šance?

Jak správně odpočívat?

Zdeněk Breitenbacher
To je přece jednoduché - někam sebou praštím a nic nedělám, ne?
No - ne že by to vůbec nefungovalo, ale můžeme to udělat lépe. Především, nicneděláním se nám nepodaří vypnout mysl. Ta si pořád točí ten svůj mlýnek, pořád řeší naše (většinou zbytečné) starosti, pořád nás něčím zaměstnává. Tělo si možná nějak odpočine, ale vyčerpaní jsme pořád.
Takže jak na to? Jak správně odpočívat?

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi