nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak získat více času I.

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Nový rok je tady, řada z vás si dala nová předsevzetí, jak změnit a zlepšit svůj život, a nyní nastává čas ta předsevzetí plnit. Určitě by se sem hodila poznámka o motivaci a silné vůli, ale to už jistě znáte. Raději navážu na naše téměř manažerské školení o tom, jak si správně dávat předsevzetí, a popovídáme si o tom, jak na všechny ty skvělé plány vůbec získat čas. I tento návod pojmeme téměř manažersky...

Jak získat dostatek času, to je problém, který trápí většinu z nás. V pracovním a manažerském prostředí na to vzniká spousta koncepcí, ale pro osobní život vlastně žádná koncepce neexistuje. Přesněji řečeno - neexistovala až do dneška. Protože dnes si uvedeme několik zásad zcela nového Osobního time managementu.
 
1. Mějte zcela jasno ve svých dlouhodobých cílech
Od toho je třeba začít. Je třeba mít jasno v tom, jak chcete žít a čeho chcete dosáhnout. To bude váš opěrný bod. K němu vztáhnete veškerou motivaci. Bude dobře, když si je napíšete do sešitu - především proto, abyste je dokázali správně naformulovat a popsat. Tím vaše cíle dostanou jasnější obrysy a budete ji je více uvědomovat.
 
2. Vytipujte si vaše každodenní činnosti, které nevedou k vašim cílům
Pokud jste prošli všechny vaše činnosti poctivě, najdete mezi nimi mnoho takových. Tyto každodenní činnosti, které nevedou k vašim cílům, si také zapište. Určete si, s kterými z nich se můžete bez problémů rozloučit a udělejte to hned. Například: Sledujete každý den televizi? Co vám to dává? Přináší vám to informace, které potřebujete k naplnění vašich cílů? Pak je to v pořádku. Ale co když jen zabíjíte čas, protože se vám do ničeho nechce a toto je velmi pohodlná zábava? Pak tu televizi omezte - nejlépe na nulu. Vysedáváte s kamarády u piva? Hrajete počítačové hry? Konverzujete s desítkami přátel po internetu? Co z toho vám doopravdy slouží a co vám jen žere čas?
 
3. Vytipujte si vaše každodenní činnosti, které slouží vašim cílům
Ty si také napište do sešitu. To jsou činnosti, které je cenné rozvíjet. Věnujte jim všechen ten čas, který jste získali omezením činností z předcházejícího bodu.
 
Tyto tři základní body jsou na první pohled jednoduché, ale není tomu úplně tak. Problém je v tom, že cesta k dlouhodobým cílům často není jednoduchá, a tak si podvědomě stanovujeme cíle jednodušší, krátkodobé, snadno splnitelné. Ty ale zpravidla nemají žádný vztah k těm cílům dlouhodobým a slouží jen jako alibi pro naše svědomí, abychom sami sobě zdůvodnili, proč se nevěnujeme těm cílům dlouhodobým a důležitým.
Uvedu příklad: Dejme tomu, že máte problém s nadváhou a vy víte, že byste s tím měli něco dělat. To znamená chodit do fit-centra a cvičit, nebo pravidelně běhat, jezdit na kole a podobně. To samozřejmě není pohodlné, zvlášť pro ty, kteří nosí nějaká ta kila navíc. A tak si lidé vymýšlejí, proč nemohou. Mají spoustu práce, kterou musí dokončit. Musejí doma udělat generální úklid (nejméně třikrát týdně). Musejí navařit pro rodinu - složitá a pracná jídla, která jim zaberou čtyři hodiny práce. Musejí splknout s kamarádkou, která má zrovna strašnou depresi (což je každý druhý den). Atd. atd.
Na ně samotné nezbyl čas. Proč? Protože dali přednost krátkodobým cílům, zábavě nebo spasitelským sklonům. Když se takových lidí někdo zeptá „Proč necvičíš?“, odpoví „Když já vůbec nemám čas. Víš, co všechno musím dělat?“ a pohotově vám odrecitují deset věcí, které by ve skutečnosti vůbec dělat nemuseli. Tento podvědomý alibismus musíte umět v sobě rozpoznat a potlačit. Takže přidáme bod čtvrtý:
 
4. Neodvádějte vaše úsilí k nepravým alibistickým cílům
Buďte sami sobě psychologem a naučte se tyto situace rozpoznávat. Neutíkáte k nějakému náhradnímu cíli? Jenom proto, abyste se nemuseli věnovat něčemu důležitému, ale obtížnému? Když se u něčeho takového přistihnete, i toto si zapište do sešitu, abyste si to více uvědomili.
 
Příště se podíváme na praktickou stránku věci.
 
  Komentáře
  Neměli byste vynechat
Svoji vůli můžeme posilovat mnoha způsoby a záleží jen na nás, co si vybereme. Několik způsobů jsme si již ukázali a ukážeme si další. Některé typy cvičení možná dokonce dávno známe, jen nevíme, že se kromě fyzické zdatnosti a odvahy týkají i posilování vůle. Jedním z krásných systémů jsou legendární zkoušky bobříků podle knížky „Hoši od Bobří řeky“ pana Jaroslava Foglara.

Začínáme s úsměvem

Zdeněk Breitenbacher
Vážení přátelé, věříte na elixír mládí? Já ano – a užívám ho každý den. Ale pokud si myslíte, že je to nějaký zázračný tajný recept, mýlíte se. Je tu pro každého a já vám na těchto stránkách představím všechny složky, ze kterých se míchá. Nebudete potřebovat žádná kouzla ani čáry. Abyste mi uvěřili, začneme tou nejjednodušší a přitom nejúčinnější složkou. Uhodnete, která to je?

Kdo nám pije krev

Zdeněk Breitenbacher
Nejsme na světě sami. To je na jednu stranu dobře, protože svět je tak mnohem krásnější, nehledě na to, že bez mnoha rostlin a živočichů bychom neměli co jíst. Na druhou stranu to znamená, že i my jsme součástí složitého potravního řetězce.
Naštěstí pro nás to obvykle nekončí potupnou smrtí v zubech krokodýla nebo jiné velké příšery, nýbrž darujeme svou krev po kapičkách. Našimi nejčastějšími predátory jsou totiž rozliční zástupci hmyzí říše. Dnes se podíváme na ty nejdrzejší z nich a řekneme si také, jak se jim bránit.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi