nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak získat více času I.

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Nový rok je tady, řada z vás si dala nová předsevzetí, jak změnit a zlepšit svůj život, a nyní nastává čas ta předsevzetí plnit. Určitě by se sem hodila poznámka o motivaci a silné vůli, ale to už jistě znáte. Raději navážu na naše téměř manažerské školení o tom, jak si správně dávat předsevzetí, a popovídáme si o tom, jak na všechny ty skvělé plány vůbec získat čas. I tento návod pojmeme téměř manažersky...

Jak získat dostatek času, to je problém, který trápí většinu z nás. V pracovním a manažerském prostředí na to vzniká spousta koncepcí, ale pro osobní život vlastně žádná koncepce neexistuje. Přesněji řečeno - neexistovala až do dneška. Protože dnes si uvedeme několik zásad zcela nového Osobního time managementu.
 
1. Mějte zcela jasno ve svých dlouhodobých cílech
Od toho je třeba začít. Je třeba mít jasno v tom, jak chcete žít a čeho chcete dosáhnout. To bude váš opěrný bod. K němu vztáhnete veškerou motivaci. Bude dobře, když si je napíšete do sešitu - především proto, abyste je dokázali správně naformulovat a popsat. Tím vaše cíle dostanou jasnější obrysy a budete ji je více uvědomovat.
 
2. Vytipujte si vaše každodenní činnosti, které nevedou k vašim cílům
Pokud jste prošli všechny vaše činnosti poctivě, najdete mezi nimi mnoho takových. Tyto každodenní činnosti, které nevedou k vašim cílům, si také zapište. Určete si, s kterými z nich se můžete bez problémů rozloučit a udělejte to hned. Například: Sledujete každý den televizi? Co vám to dává? Přináší vám to informace, které potřebujete k naplnění vašich cílů? Pak je to v pořádku. Ale co když jen zabíjíte čas, protože se vám do ničeho nechce a toto je velmi pohodlná zábava? Pak tu televizi omezte - nejlépe na nulu. Vysedáváte s kamarády u piva? Hrajete počítačové hry? Konverzujete s desítkami přátel po internetu? Co z toho vám doopravdy slouží a co vám jen žere čas?
 
3. Vytipujte si vaše každodenní činnosti, které slouží vašim cílům
Ty si také napište do sešitu. To jsou činnosti, které je cenné rozvíjet. Věnujte jim všechen ten čas, který jste získali omezením činností z předcházejícího bodu.
 
Tyto tři základní body jsou na první pohled jednoduché, ale není tomu úplně tak. Problém je v tom, že cesta k dlouhodobým cílům často není jednoduchá, a tak si podvědomě stanovujeme cíle jednodušší, krátkodobé, snadno splnitelné. Ty ale zpravidla nemají žádný vztah k těm cílům dlouhodobým a slouží jen jako alibi pro naše svědomí, abychom sami sobě zdůvodnili, proč se nevěnujeme těm cílům dlouhodobým a důležitým.
Uvedu příklad: Dejme tomu, že máte problém s nadváhou a vy víte, že byste s tím měli něco dělat. To znamená chodit do fit-centra a cvičit, nebo pravidelně běhat, jezdit na kole a podobně. To samozřejmě není pohodlné, zvlášť pro ty, kteří nosí nějaká ta kila navíc. A tak si lidé vymýšlejí, proč nemohou. Mají spoustu práce, kterou musí dokončit. Musejí doma udělat generální úklid (nejméně třikrát týdně). Musejí navařit pro rodinu - složitá a pracná jídla, která jim zaberou čtyři hodiny práce. Musejí splknout s kamarádkou, která má zrovna strašnou depresi (což je každý druhý den). Atd. atd.
Na ně samotné nezbyl čas. Proč? Protože dali přednost krátkodobým cílům, zábavě nebo spasitelským sklonům. Když se takových lidí někdo zeptá „Proč necvičíš?“, odpoví „Když já vůbec nemám čas. Víš, co všechno musím dělat?“ a pohotově vám odrecitují deset věcí, které by ve skutečnosti vůbec dělat nemuseli. Tento podvědomý alibismus musíte umět v sobě rozpoznat a potlačit. Takže přidáme bod čtvrtý:
 
4. Neodvádějte vaše úsilí k nepravým alibistickým cílům
Buďte sami sobě psychologem a naučte se tyto situace rozpoznávat. Neutíkáte k nějakému náhradnímu cíli? Jenom proto, abyste se nemuseli věnovat něčemu důležitému, ale obtížnému? Když se u něčeho takového přistihnete, i toto si zapište do sešitu, abyste si to více uvědomili.
 
Příště se podíváme na praktickou stránku věci.
 
  Komentáře

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat
V minulém článku jsme si popsali základní principy pro vypěstování silné vůle. Pokud je vezmete poctivě za své, bude vám silná vůle a všechny vytčené a dosažené cíle odměnou. Každá překonaná překážka vás naplní radostí a vaše vůle bude zase o kousek silnější. Nyní přidám pár drobnějších rad pro každodenní praxi, tak jak je popisuje mistr silné vůle, hypnolog a experimentátor Břetislav Kafka.

Zdůraznili jsme již několikrát, že hladovka je nejúčinnější způsob očisty organismu. Umožní vám zbavit se chemických a toxických usazenin v těle a nastartuje tak proces tělesného i duševního omlazení. To, jak dlouhou hladovku podstoupíte, pak určuje, do jaké hloubky ve vašem těle a s jakou intenzitou celá očista proběhne. Mnozí z vás již vyzkoušeli jednodenní hladovku a chtěli by postoupit dále - třídenní hladovka je vhodným pokračováním. Podívejme se podrobně, jak takovou hladovku provést.

Kváskový chléb bez hnětení představuje úsporu času pro ty, kdo chtějí mít požitek z domácího kváskového chleba, ale nechtějí hníst bochník, což v konečném důsledku znamená drhnutí rukou a také povrchu kuchyňské linky. Při přípravě chleba podle tohoto receptu se těsto nehněte, pracuje se pouze s mísou a pekáčem, ale přesto bude váš bochník stejně poctivý a stejně chutný jako ten hnětený.

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi