nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak si vypěstovat silnou vůli - krok za krokem (5)

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Svoji vůli můžeme posilovat mnoha způsoby a záleží jen na nás, co si vybereme. Několik způsobů jsme si již ukázali a ukážeme si další. Některé typy cvičení možná dokonce dávno známe, jen nevíme, že se kromě fyzické zdatnosti a odvahy týkají i posilování vůle. Jedním z krásných systémů jsou legendární zkoušky bobříků podle knížky „Hoši od Bobří řeky“ pana Jaroslava Foglara.

 
Nejspíš bychom zpaměti nevyjmenovali všechny bobříky, ale některé známe určitě. Nejznámějším bobříkem je bobřík mlčení - a právě ten patří mezi ty, kterými můžeme posilovat svoji vůli. Ale podívejme se na všechny, abychom poznali, co z nich můžeme pro naše potřeby využít.
  1. Bobřík mrštnosti - skok do dálky
  2. Bobřík míření - hod na terč
  3. Bobřík záchrany - znalost první pomoci
  4. Bobřík plavce - plavání na 60 metrů
  5. Bobřík dobrých činů - alespoň 100 dobrých skutků. Stačí i drobnosti.
  6. Bobřík odvahy - navštívit strašidelné místo
  7. Bobřík květin - znát alespoň 50 rostlin v přírodě
  8. Bobřík mlčení - 24 hodin mlčení. Musíte ale být mezi lidmi, aby to mělo ten účinek.
  9. Bobřík osamělosti - na celý den se ukrýt v přírodě. Nesmíte nikoho spatřit a nikdo nesmí spatřit vás.
  10. Bobřík zručnosti - vyrobit něco užitečného ze dřeva
  11. Bobřík síly - pověsit se na větev a pětkrát se přitáhnout
  12. Bobřík hladu - naše známá jednodenní hladovka - přesně tak, jak ji popisujeme v našem článku zde.
  13. Bobřík ušlechtilosti - být trvale slušný a čestný. Všimněte si toho slova trvale.
 
Původních bobříků bylo třináct, později v pokračování knížky nazvaném „Strach nad Bobří řekou“ bylo představeno dalších třináct:
  1. Bobřík indiánských měsíců - umět vyjmenovat indiánské měsíce
  2. Bobřík hmatu - poslepu rozpoznat geometrické útvary
  3. Bobřík paměti - zapamatovat si pět z deseti dvojmístných čísel
  4. Bobřík žízně - vydržet 6 hodin bez pití. Původní verze vyžaduje, aby byl parný letní den, to se mi ale nezdá jako dobrý nápad.
  5. Bobřík hvězd - znát alespoň 10 souhvězdí
  6. Bobřík ohně - umět rozdělat v dešti oheň
  7. Bobřík času - dokázat odhadnout dobu jedné hodiny
  8. Bobřík barev - znát a používat přírodní rostlinná barviva
  9. Bobřík slepoty - vydržet dvě hodiny se zavázanýma očima. Opět musíte být mezi lidmi, navíc se nesmíte hnout z místnosti.
  10. Bobřík hbitosti - dokázat hbitě uhýbat házeným míčkům
  11. Bobřík indiánských signálů - umět používat morseovku
  12. Bobřík uloupených míst - nasbírat 50 pohlednic z českých měst
  13. Bobřík věrnosti - zůstat aspoň rok v nějakém sdružení. Může to být v jakémkoliv oddíle, klubu, apod.
 
Tučně zobrazení bobříci nám mohou pomoci s posilováním vůle. Přesný popis a pravidla pro lovení bobříků jsou například zde, ale pro naše účely není třeba je dodržet naprosto přesně - to někdy ani nejde, protože byly určeny pro kluky na letním táboře - v prostředí tábora a v jeho okolí. Spíš je důležité, aby každý lovec bobříka byl upřímný a poctivý vůči sobě samotnému. Když něco ošidíme, silnou vůli si nevypěstujeme, ba právě naopak.
Máte-li tedy zájem o další posilování vůle, vyberte si kteréhokoliv tučně zobrazeného bobříka a splňte si ho. A kdyby byl pro vás příliš jednoduchý, můžete si ho klidně i přitvrdit, aby byl účel splněn a vůle posílena.
 
Jak si vypěstovat silnou vůli - krok za krokem (5)
  Komentáře
  Neměli byste vynechat
Jak jste si všimli v předchozích dílech seriálu, posilování vůle spočívá v zadávání si užitečných úkolů, které jsou sice obtížné či nepříjemné, ale ne natolik, aby se nedaly splnit. Každý má ale své hranice jinde, a tak sám musí hledat, co je pro něj jako úkol nejvhodnější.
Když bych vám například předepsal týden bez masa, tak vegetarián s tím nebude mít ani ten nejmenší problém, ovšem jeho vůle nijak neporoste. Naopak pro běžně se stravující lidi to může být nepředstavitelně obtížný týden - jako z nějakého béčkového hororu, a nemusí vydržet. Proto u vegetariána musíme zajít dál a navrhneme mu například...

Opatrné první kroky

Zdeněk Breitenbacher
Upřímně řečeno, mluvit o životosprávě je jako píchnout do vosího hnízda. Co člověk, to názor, a pokud mu někdo sáhne na jeho zvyky, je zle. Tak to raději vezmeme pozvolna a začneme stravováním. Slibuji, že z vás nebudu dělat vegetariány, a ani jiné radikální kroky nejsou potřebné. Abyste udělali první úspěšný krok ve zkvalitnění své životosprávy, nemusíte (prozatím) svůj jídelníček měnit vůbec.

Hladová reportáž - den čtvrtý

Zdeněk Breitenbacher
Je první adventní neděle a u nás doma začínají přípravy na vánoce. Žena vyrábí první cukroví, které ale podle všeho do Vánoc nepřežije, já vyrábím domácí šunku a nechybí výtečný nedělní oběd, naprudko ogrilované kuřecí se zeleninovým salátem. Ale jak jistě víte, já se konzumování neúčastním, jelikož držím od čtvrtku očistnou hladovku. Když se mě tuhle kdosi ptal, jak se dá vycvičit silná vůle, tak toto jsou určitě ideální podmínky. Všude všechno voní, všichni ochutnávají dobroty, zatímco já jsem o vodě. Co myslíte, odolám?

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi