nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak si vypěstovat silnou vůli - krok za krokem (2)

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Tak co, zkusili jste si alespoň jednou udělat večer s televizí a upraveným jídelníčkem u ní? Pokud ano, je vhodná doba pokročit dále. Silnou vůli nelze vybudovat naráz, to je dlouhý proces, skládající se z mnoha drobných a nenáročných krůčků. Ani dnes po vás nebudu chtít nic drastického - naopak: Budou to drobnosti, které vám během dne zaberou jen pár vteřin. O co přesně půjde?

Dnes se zaměříme na malé každodenní situace, kdy můžeme něco malinko vylepšit, aniž by nám to zabralo více jak pár vteřin. To je osvědčený návod, který nám dává mistr silné vůle a hypnózy Břetislav Kafka v knihách „Kultura rozumu a vůle“ a „Nové základy experimentální psychologie“.
 
Budeme pracovat podle následujícího schématu:
Situace.
To je jakýkoliv stav, který není úplně ideální a který můžeme velmi snadno napravit.
Reakce.
To je jednoduchý úkon, tak na tři vteřiny našeho času, kterým situaci napravíme.
 
Nejlépe to pochopíme na příkladech:
Spatříme doma nedovřený šuplík? Jdeme a dovřeme jej. Je v koupelně nezavřená zubní pasta? Když si toho všimneme, tak ji zavřeme. Válí se na zemi nějaký drobek? Tak jej sebereme. Atd. atd. Podstatou celé této hry je toto: Když si věci nevšimneme nebo to necháme být, tak se vlastně vůbec nic nestane. Ale když si jí všimneme a uděláme ten jednoduchý úkon k nápravě, tak za prvé zlepšíme naše prostředí a za druhé posílíme naši vůli.
Berme to opravdu jenom jako hru. Tuto hru můžeme rozšířit i na své vlastní zvyky a zlozvyky: Vstáváme od stolu? Tak za sebou zasuneme židli. Dopili jsme pití? Tak vezmeme hrnek nebo sklenici a uklidíme do kuchyně. Dobrali jsme na WC papír? Usnadníme to příštímu návštěvníku toalety a doplníme jej. Procházíme hlavními domovními dveřmi v nočních hodinách, takže bychom měli zamknout? OK, vrátíme se, i když už jsme na schodech, a zamkneme. Atd. atd.
 
Znovu připomínám - všechno jsou to drobnosti, které když neuděláme, tak se v podstatě nic zlého nestane. Ve skutečnosti mohou nastat tři případy:
A) Ničeho si nevšimneme. V tom případě se nestane vůbec nic - ani dobrého, ani zlého.
B) Všimneme si, ale vykašleme se na to. Z pohledu chodu domácnosti se nic zvláštního neděje, ale z pohledu rozvoje silné vůle zbytečně ztrácíme. Naše vůle je tím oslabena.
C) Všimneme si a věc napravíme. Naše prostředí získává a naše posílená vůle také. Je skvělé, když si třeba ze začátku závady nevšimneme, ale pak si ji uvědomíme, a i když se nám vůbec nechce, vrátíme se a napravíme ji. To jsou přesně ty okamžiky, kdy naše vůle sílí nejvíce.
 
Je ale důležité, aby naše pozornost k drobným nedostatkům nebyla ostatním členům domácnosti či dokonce návštěvám na obtíž. Vše by mělo být nenucené a víceméně ledabylé. Pokud bychom například po návštěvě ihned sbírali případné drobky pod stolem, dokud u nás návštěva ještě sedí, bude jim to zcela jistě na obtíž. Jakmile návštěva odejde, klidně ty drobky posbírejme, ale určitě to nespěchá tolik, abychom se jim plazili mezi nohama. Čili chovejme se s rozumem a přiměřeně situaci.
Pro začátek se můžeme soustředit jen na jednu jedinou věc - třeba abychom vždy po sobě sklidili se stolu. A když náhodou zapomeneme a uvědomíme si to, vrátíme se a uděláme to.
Jakmile si tu jednu zvolenou věc osvojíme a zvládneme, můžeme si okruh zájmu rozšiřovat - až postupně budeme reagovat na cokoliv, co jsme schopni za cenu pár vteřin napravit - i tehdy, když se nám opravdu, ale opravdu nechce. Naše vůle sílí...
 
Jak si vypěstovat silnou vůli - krok za krokem (2)
  Komentáře

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat
Nedávno jsme si povídali o tom, že nelze se přinutit, abychom dlouhodobě dělali s láskou to, co nás ve skutečnosti nebaví a nenaplňuje. Naším heslem není „Co děláte, dělejte rádi“, nýbrž „Dělejte jen to, co děláte rádi“. To ovšem není snadné a často to znamená pustit se do docela vážných změn v našem životě.
Já sám jsem si prošel několika obtížnými změnami zaměstnání i partnerství a jsem přesvědčen, že to stálo za to. Neproběhlo to ale jako když lusknete prsty - bylo to těžké a zdlouhavé. Podělím se s vámi o zkušenosti, jak takovou změnu připravit a realizovat.

Yogi čaj

Zdeněk Breitenbacher
Někteří z vás si již jistě vyzkoušeli „Čertovský čaj“, případně jeho dospěláckou variantu, a já věřím, že i vám zabírá. Nyní se podíváme na jeho bratříčka, na čaj, který je mu podobný, ale nevaří se primárně kvůli zdraví, nýbrž kvůli chuti a té pravé čajovnické pohodě. Říká se mu Yogi tea, čili Yogi čaj. Přiznám se, že jsem nepátral po původu jeho názvu, a tak nevím, jestli je odvozen od jógy – nebo od nejslavnějšího medvěda všech dob jménem Yogi Bear, v české verzi známého jako Méďa Béďa...

Vegetariáni, vegani a vitariáni

Zdeněk Breitenbacher
Vydáme-li se na cestu za trvalým mládím, víme tak nějak instinktivně, že musíme dbát na zdravou výživu. Co to ale vlastně je - ta zdravá výživa - není už tak úplně jasné. A tak se inspirujeme hlavními směry ve stravování, o kterých se předpokládá, že jsou zdravé už z principu, především všechny podoby vegetariánství. Stručně řečeno, vynechám maso a mám vyhráno.
Je to opravdu tak jednoduché? Ano i ne. Podívejme se, co se tím vegetariánstvím vlastně myslí.

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi