nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak se zbavit křečí v končetinách?

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Jako mnoho jiných lidí, i já mívám potíže s křečemi v nohách. A je docela možné, že i vy jste na tom podobně - je jen málo lidí, kterým se křeče vyhýbají.
Co to vlastně křeče jsou? Jak a proč vznikají? Můžeme jim nějak předcházet? A když už nás akutně postihnou, co s tím máme dělat, aby nás zase co nejdříve přešly? Zkusíme postupně odpovědět na všechny otázky.

Kolem křečí je mnoho řečí, hodně otázek, ale jen málo uspokojivých odpovědí. Vezměme to popořádku.
 
Co to křeče jsou a čím jsou způsobeny?
Křeč je neovladatelné velmi silné stažení svalu, provázené pronikavou bolestí. Bezprostřední příčinou je zpravidla špatné prokrvení a prokysličení svalu a z tohoto důvodu chybná interpretace povelů z mozku. Nejčastěji bývají postižené dolní končetiny - v nártu a v lýtku, někdy také ve stehnu. Obvykle se objeví po nějakém pohybu, který jde za obvyklé rozmezí pohyblivosti konkrétní části těla (při sportu, při józe...), ale může se objevit i v noci během spánku.
Důvodů nedostatečného prokrvení a zásobování kyslíkem může být mnoho, často je to prochlazení, dlouhodobé sezení bez pohybu, nešikovné stlačení končetiny ve spánku, nepřirozený pohyb, dehydratace, ztráta důležitých minerálů. Do přímé souvislosti se vznikem křečí se také dává konzumace alkoholu nebo kouření.
 
Jak křečím předcházet?
Je důležité neprochladnout, mít dostatečný pitný režim, pohlídat si dostatek minerálů, zejména draslíku a hořčíku. Jste-li ke křečím náchylní, můžete používat vhodné potravinové doplňky, lze ale využívat i přírodní zdroje - například minerálky a kakao. Organismus zatěžovat přiměřeně, při dlouhém sezení si dávat přestávky na rozhýbání. Používejte pohodlnou obuv; jste-li žena, nepřehánějte to s výškou podpatků. Alkohol jen přiměřeně, kouření vůbec. Pokud vás křeče trápí v noci, dbejte na teplé noční oblečení.
 
Jak se křeče zbavit, když už nastala?
 
• Základní metoda
Všeobecně známé rady doporučují přestat s pohybem, který křeč vyvolal, a snažit se sval jemně promasírovat a opatrně natáhnout. Na uvolnění křeče pomáhá protipohyb - tedy stlačovat končetinu opačným směrem, než který je nám vnucován křečí. Pokud se nám například zatne lýtko, snažíme se křeče zbavit tím, že přitahujeme špičky prstů k sobě.
 
• Moje metoda
Jako bonus přidávám svoji vlastní metodu, kterou jsem nikde jinde neobjevil. Já ji ale používám a funguje to velmi dobře. Tahle metoda ovšem není pro každého, nýbrž jen pro odvážlivce, kteří se nebojí bolesti: Co nejvíce uvolněte postižený sval a nechte tu bolest volně projít. Kromě vědomého uvolnění svalu nedělejte vůbec nic, případně se plně soustřeďte na svůj dech. Bolest si projde kulminací, což může být hodně nepříjemné, ale když to vydržíte, tak po několika vteřinách křeč odezní a už se nevrací.
Vlastně jsem na tuhle metodu přišel náhodou. Občas mě během cvičení jógy postihnou křeče v nártech nebo v lýtkách - a je hodně nešikovné najednou rychle rušit pozici, různě se kroutit a páčit nohu opačným směrem. Mnohem lepší je nevšímat si toho. Párkrát jsem to zkusil a ejhle, ono to funguje! Pár vteřin to sice zatraceně bolí, ale když ta potvora křeč zjistí, že to s vámi ani nehne, tak ji to přestane bavit. Pustí se a dá pokoj.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Naslouchejte svému tělu

Zdeněk Breitenbacher
Dnešní agresívní svět do nás buší hlasité informace ze všech stran. Všude se dozvídáme, co si máme koupit, koho máme volit, co máme dělat či jakým jiným způsobem konat - ve prospěch někoho jiného. I běžně servírovaná zábava je toho součástí. Obvykle je velmi hlučná a vtíravá a v podstatě nám nedává žádný prostor pro přemýšlení nad tím, čeho se přesně účastníme a co se nám to vlastně předkládá. Žádá se po nás, abychom pokud možno nekriticky přijímali všechno, co pro nás někdo jiný vymyslí.
Velmi tiše ale dostáváme jiný typ informací - informace, které jsou na rozdíl od těch předchozích určeny pro náš vlastní prospěch. Vydává je naše tělo a říká si, co potřebuje a nemá, případně co dostává a dostávat nechce. Jsme vůbec schopni, v hluku všech informací zvnějšku, tyto jemné informace vnímat?

Sedmidenní očistná hladovka

Zdeněk Breitenbacher
Jak už jsem ohlásil před Vánocemi, krátce po Silvestrovských oslavách jsem uskutečnil delší očistnou hladovku. Slíbil jsem podělit se o nové poznatky, takže tady jsou. Zkušenosti z předchozí třídenní hladovky byly povzbuzující, a tak jsem se odhodlal k delšímu pokusu. K úplné spokojenosti by mi stačilo vydržet pět dní, ale nakonec se mi podařilo půst protáhnout na celý týden. Jak sedmidenní hladovka probíhala a jaký prospěch mi přinesla?

Jak sbalit kluka - nejčastější chyby

Zdeněk Breitenbacher, Elixír lásky VIII.
V minulém článku ze seriálu o elixíru lásky jsme vám (a především osamělým ženám) nabídli několik tipů, čemu je důležité věnovat pozornost, chcete-li se samotou skončit a najít si lásku a partnera. Dnes bych chtěl na článek navázat a podle svých vlastních zkušeností upozornit milé dámy na nejčastější chyby, kterými se v hledání partnera zbytečně diskvalifikují. Co myslíte, že je největší chybou?

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi