nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak se zbavit křečí v končetinách?

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Jako mnoho jiných lidí, i já mívám potíže s křečemi v nohách. A je docela možné, že i vy jste na tom podobně - je jen málo lidí, kterým se křeče vyhýbají.
Co to vlastně křeče jsou? Jak a proč vznikají? Můžeme jim nějak předcházet? A když už nás akutně postihnou, co s tím máme dělat, aby nás zase co nejdříve přešly? Zkusíme postupně odpovědět na všechny otázky.

Kolem křečí je mnoho řečí, hodně otázek, ale jen málo uspokojivých odpovědí. Vezměme to popořádku.
 
Co to křeče jsou a čím jsou způsobeny?
Křeč je neovladatelné velmi silné stažení svalu, provázené pronikavou bolestí. Bezprostřední příčinou je zpravidla špatné prokrvení a prokysličení svalu a z tohoto důvodu chybná interpretace povelů z mozku. Nejčastěji bývají postižené dolní končetiny - v nártu a v lýtku, někdy také ve stehnu. Obvykle se objeví po nějakém pohybu, který jde za obvyklé rozmezí pohyblivosti konkrétní části těla (při sportu, při józe...), ale může se objevit i v noci během spánku.
Důvodů nedostatečného prokrvení a zásobování kyslíkem může být mnoho, často je to prochlazení, dlouhodobé sezení bez pohybu, nešikovné stlačení končetiny ve spánku, nepřirozený pohyb, dehydratace, ztráta důležitých minerálů. Do přímé souvislosti se vznikem křečí se také dává konzumace alkoholu nebo kouření.
 
Jak křečím předcházet?
Je důležité neprochladnout, mít dostatečný pitný režim, pohlídat si dostatek minerálů, zejména draslíku a hořčíku. Jste-li ke křečím náchylní, můžete používat vhodné potravinové doplňky, lze ale využívat i přírodní zdroje - například minerálky a kakao. Organismus zatěžovat přiměřeně, při dlouhém sezení si dávat přestávky na rozhýbání. Používejte pohodlnou obuv; jste-li žena, nepřehánějte to s výškou podpatků. Alkohol jen přiměřeně, kouření vůbec. Pokud vás křeče trápí v noci, dbejte na teplé noční oblečení.
 
Jak se křeče zbavit, když už nastala?
 
• Základní metoda
Všeobecně známé rady doporučují přestat s pohybem, který křeč vyvolal, a snažit se sval jemně promasírovat a opatrně natáhnout. Na uvolnění křeče pomáhá protipohyb - tedy stlačovat končetinu opačným směrem, než který je nám vnucován křečí. Pokud se nám například zatne lýtko, snažíme se křeče zbavit tím, že přitahujeme špičky prstů k sobě.
 
• Moje metoda
Jako bonus přidávám svoji vlastní metodu, kterou jsem nikde jinde neobjevil. Já ji ale používám a funguje to velmi dobře. Tahle metoda ovšem není pro každého, nýbrž jen pro odvážlivce, kteří se nebojí bolesti: Co nejvíce uvolněte postižený sval a nechte tu bolest volně projít. Kromě vědomého uvolnění svalu nedělejte vůbec nic, případně se plně soustřeďte na svůj dech. Bolest si projde kulminací, což může být hodně nepříjemné, ale když to vydržíte, tak po několika vteřinách křeč odezní a už se nevrací.
Vlastně jsem na tuhle metodu přišel náhodou. Občas mě během cvičení jógy postihnou křeče v nártech nebo v lýtkách - a je hodně nešikovné najednou rychle rušit pozici, různě se kroutit a páčit nohu opačným směrem. Mnohem lepší je nevšímat si toho. Párkrát jsem to zkusil a ejhle, ono to funguje! Pár vteřin to sice zatraceně bolí, ale když ta potvora křeč zjistí, že to s vámi ani nehne, tak ji to přestane bavit. Pustí se a dá pokoj.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Naslouchejte svému tělu

Zdeněk Breitenbacher
Dnešní agresívní svět do nás buší hlasité informace ze všech stran. Všude se dozvídáme, co si máme koupit, koho máme volit, co máme dělat či jakým jiným způsobem konat - ve prospěch někoho jiného. I běžně servírovaná zábava je toho součástí. Obvykle je velmi hlučná a vtíravá a v podstatě nám nedává žádný prostor pro přemýšlení nad tím, čeho se přesně účastníme a co se nám to vlastně předkládá. Žádá se po nás, abychom pokud možno nekriticky přijímali všechno, co pro nás někdo jiný vymyslí.
Velmi tiše ale dostáváme jiný typ informací - informace, které jsou na rozdíl od těch předchozích určeny pro náš vlastní prospěch. Vydává je naše tělo a říká si, co potřebuje a nemá, případně co dostává a dostávat nechce. Jsme vůbec schopni, v hluku všech informací zvnějšku, tyto jemné informace vnímat?

Vydali jsme se na cestu zdravého a dlouhého života a já vám tu dávám drobné rady, tipy, postřehy a náměty. A přitom vás nabádám, abyste své zvyky – třeba v životosprávě – neměnili naráz, ale pomalu a postupně. To zní divně, že? Proč dělat malé krůčky, když lze dělat velké? Proč jít k cíli pomalu, když mohu běžet? Tak já vám to povím.

V surovinách buďte vybíraví

Zdeněk Breitenbacher
Ve stravování nám bude pro začátek stačit, když vyměníme naše běžné komponenty jídelníčku za tytéž, jen kvalitnější sortu. Prozatím nemusíme opouštět naše stravovací návyky, změníme pouze naše návyky nakupovací. Uveďme si nejžhavější kandidáty na výměnu.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi