nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak se bránit proti zácpě

Jolana Breitenbacherová
 
 
Jednou z příčin, které přispívají ke vzniku rakoviny tlustého střeva, je chronická neprůchodnost střeva, tedy zácpa. Ve střevě, které se nedokáže důkladně a pravidelně vyprazdňovat, se mění vnitřní prostředí, v důsledku hromadění stolice vznikají nepřirozené tlaky na střevní tkáň, může docházet ke krvácivosti a vzniku hemoroidů za současného bujení mikroorganismů, které nejsou našemu zdraví prospěšné. Co s tím?

Je velmi důležité tlusté střevo udržovat v čistotě. K takovému poznání ovšem dospějeme většinou až poté, co se objeví první problémy provázené nadýmáním a nepříjemným pocitem plnosti. Potom hledáme možnosti, jak chod střeva obnovit, snažíme se to vyřešit za pomoci minerálních vod, jako je Zaječická hořká, nebo dietními opatřeními.
V našich článcích se důkladně věnujeme tématice očisty tlustého střeva, ale dnes bychom chtěli vyzdvihnout možnost, jak vylepšit zažívání pomocí dobře zvolené potravy.
Ze své vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že činnost střev se dá velmi pozitivně ovlivnit konzumací kváskového pečiva (nezaměňujte prosím s kynutým pečivem). Kváskové pečivo je mnohem lépe stravitelné než běžné pečivo, nenadýmá, a pokud do kváskového chleba přidáte ještě podrcené lněné semínko, věřte, že budete překvapeni jeho skvělými účinky proti zácpě.
 
Kváskové pečivo je výjimečné přítomností mikroorganismů, které produkují enzymy štěpící polysacharidy obsažené v obilovinách. V mouce pak probíhá proces, který je velmi podobný tomu, kdy se mléko přeměňuje na jogurt. Chléb upečený z celozrnné mouky fermentované kvasinkami má také nižší energetickou hodnotu než běžné pečivo, takže se výborně hodí pro redukci nadváhy.
Pročištění tlustého střeva zajišťuje zejména vláknina obsažená v zelenině a ovoci. Krom toho ale můžeme činnost tlustého střeva významně povzbudit plodinou, kterou hojně používali už naši předkové, a tou je lněné semínko. Lněné semínko je v našich vnitrozemských podmínkách nejvýznamnějším zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, jejichž přítomnost v organismu je dávána do spojitosti právě s preventivní ochranou proti rakovinnému bujení.
Lněné semínko známe z housek, které se běžně prodávají v obchodech, ale semínka jsou na nich vždy vcelku. Lněná semínka mají velmi houževnatou slupku, která je chrání při průchodu naším trávicím traktem a ztěžuje nám tak účinné vstřebávání zdraví prospěšných látek. Krom toho jsou semínka vcelku dost ostrá a nejsou ke střevní sliznici tolik šetrná, jako když jsou podrcená.
Pokud tedy chcete mít z lněných semínek největší užitek, podrťte je.
  • Látky obsažené v semínku budou pro vaše tělo mnohem lépe využitelné.
  • V zažívacím traktu semínková hmota rosolovitě nabobtná a výborně a šetrně protáhne střevo.
 
Nevíte jak semínka podrtit? Nám se velmi osvědčil mlýnek na kávu Moulinex AR10, který je malý, výkonný a cenově dostupný (stojí 600-700 Kč). Investice do tohoto mlýnku se opravdu vyplatí, protože tolik cenné polynenasycené mastné kyseliny, obsažené v lněném semínku, jsou velmi nestabilní, rychle oxidují a žluknou, proto je nezbytně nutné, abyste si vždy namleli semínka čerstvá a hned je spotřebovali.
Nekupujte proto nikdy dopředu namletá lněná semínka, a pokud byste chtěli zkusit užívat lněný olej, tak si velmi dobře vyberte firmu, od které ho koupíte. Podmínkou dobré kvality oleje je tmavá lahev skladovaná v chladicím boxu. Prodejci často skladují lahve s lněným olejem v běžných regálech - a takový olej bych si tedy určitě nekoupila. Největší jistotu a užitek však budete mít, když si semínka koupíte vcelku, pomelete si je sami a sníte je se vším, co k nim patří. Předávkování se bát nemusíte a lněné semínko můžete přidávat do každého chleba, který upečete.
 
Jak upéct kváskový chleba jednoduše a bez hnětení si můžete přečíst zde. Není k tomu potřeba žádné speciální vybavení, nebudete muset drhnout zašpiněnou kuchyň a příprava těsta vám zabere maximálně čtvrt hodiny.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Hladovkář v rodině!

Jolana Breitenbacherová
Stručný návod, jak se zachovat, co říkat a co si raději nechat pro sebe.
Uvažujete-li o hladovce, tak jistě také řešíte, jak se s tím vypořádá vaše nejbližší okolí. Jestliže vy sami o hladovce neuvažujete, ale máte v rodině nebo v okruhu svých blízkých někoho, o kom víte, že chce hladovění podstoupit, tak se vám možná bude hodit pár rad, jak se k takovému člověku chovat.

Být a zůstat mladým neznamená jen živelně vyzkoušet to či ono. Ve skutečnosti to znamená tvrdě, cílevědomě a dlouhodobě na sobě pracovat. K tomu, abyste byli a zůstali mladými, potřebujete mimořádně silnou motivaci, protože to rozhodně není lehký cíl a trvalé výsledky se nedostaví za pár týdnů. Nejdříve se tedy zeptejte sami sebe, jak moc toužíte po trvalém mládí. Pokud víte, že ANO – A MOC, pak čtěte dále...

Jak jednoduše udržovat kvásek

Jolana Breitenbacherová
Kváskové pečivo je nejen chutné, ale také velmi zdravé. Často se však pečení z kvásku bojíme, protože je to něco, co neznáme, je to nové, a nejsme si tudíž jisti tím, že to vyjde. Času nemá nikdo nazbyt, a tak jsme rádi, když je vynaložené úsilí korunováno úspěchem. Udržování kvásku a pečení z něj je ve skutečnosti velmi jednoduché a nezabere příliš času. Jenom vědět, jak na to. Takže nebojte se toho a pojďte to alespoň jednou zkusit.

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi