nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak se bránit proti zácpě

Jolana Breitenbacherová
 
 
Jednou z příčin, které přispívají ke vzniku rakoviny tlustého střeva, je chronická neprůchodnost střeva, tedy zácpa. Ve střevě, které se nedokáže důkladně a pravidelně vyprazdňovat, se mění vnitřní prostředí, v důsledku hromadění stolice vznikají nepřirozené tlaky na střevní tkáň, může docházet ke krvácivosti a vzniku hemoroidů za současného bujení mikroorganismů, které nejsou našemu zdraví prospěšné. Co s tím?

Je velmi důležité tlusté střevo udržovat v čistotě. K takovému poznání ovšem dospějeme většinou až poté, co se objeví první problémy provázené nadýmáním a nepříjemným pocitem plnosti. Potom hledáme možnosti, jak chod střeva obnovit, snažíme se to vyřešit za pomoci minerálních vod, jako je Zaječická hořká, nebo dietními opatřeními.
V našich článcích se důkladně věnujeme tématice očisty tlustého střeva, ale dnes bychom chtěli vyzdvihnout možnost, jak vylepšit zažívání pomocí dobře zvolené potravy.
Ze své vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že činnost střev se dá velmi pozitivně ovlivnit konzumací kváskového pečiva (nezaměňujte prosím s kynutým pečivem). Kváskové pečivo je mnohem lépe stravitelné než běžné pečivo, nenadýmá, a pokud do kváskového chleba přidáte ještě podrcené lněné semínko, věřte, že budete překvapeni jeho skvělými účinky proti zácpě.
 
Kváskové pečivo je výjimečné přítomností mikroorganismů, které produkují enzymy štěpící polysacharidy obsažené v obilovinách. V mouce pak probíhá proces, který je velmi podobný tomu, kdy se mléko přeměňuje na jogurt. Chléb upečený z celozrnné mouky fermentované kvasinkami má také nižší energetickou hodnotu než běžné pečivo, takže se výborně hodí pro redukci nadváhy.
Pročištění tlustého střeva zajišťuje zejména vláknina obsažená v zelenině a ovoci. Krom toho ale můžeme činnost tlustého střeva významně povzbudit plodinou, kterou hojně používali už naši předkové, a tou je lněné semínko. Lněné semínko je v našich vnitrozemských podmínkách nejvýznamnějším zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, jejichž přítomnost v organismu je dávána do spojitosti právě s preventivní ochranou proti rakovinnému bujení.
Lněné semínko známe z housek, které se běžně prodávají v obchodech, ale semínka jsou na nich vždy vcelku. Lněná semínka mají velmi houževnatou slupku, která je chrání při průchodu naším trávicím traktem a ztěžuje nám tak účinné vstřebávání zdraví prospěšných látek. Krom toho jsou semínka vcelku dost ostrá a nejsou ke střevní sliznici tolik šetrná, jako když jsou podrcená.
Pokud tedy chcete mít z lněných semínek největší užitek, podrťte je.
  • Látky obsažené v semínku budou pro vaše tělo mnohem lépe využitelné.
  • V zažívacím traktu semínková hmota rosolovitě nabobtná a výborně a šetrně protáhne střevo.
 
Nevíte jak semínka podrtit? Nám se velmi osvědčil mlýnek na kávu Moulinex AR10, který je malý, výkonný a cenově dostupný (stojí 600-700 Kč). Investice do tohoto mlýnku se opravdu vyplatí, protože tolik cenné polynenasycené mastné kyseliny, obsažené v lněném semínku, jsou velmi nestabilní, rychle oxidují a žluknou, proto je nezbytně nutné, abyste si vždy namleli semínka čerstvá a hned je spotřebovali.
Nekupujte proto nikdy dopředu namletá lněná semínka, a pokud byste chtěli zkusit užívat lněný olej, tak si velmi dobře vyberte firmu, od které ho koupíte. Podmínkou dobré kvality oleje je tmavá lahev skladovaná v chladicím boxu. Prodejci často skladují lahve s lněným olejem v běžných regálech - a takový olej bych si tedy určitě nekoupila. Největší jistotu a užitek však budete mít, když si semínka koupíte vcelku, pomelete si je sami a sníte je se vším, co k nim patří. Předávkování se bát nemusíte a lněné semínko můžete přidávat do každého chleba, který upečete.
 
Jak upéct kváskový chleba jednoduše a bez hnětení si můžete přečíst zde. Není k tomu potřeba žádné speciální vybavení, nebudete muset drhnout zašpiněnou kuchyň a příprava těsta vám zabere maximálně čtvrt hodiny.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

Očista vnější a vnitřní

Jolana Breitenbacherová
Pokud chcete překročit hranici představ o zdravém životním stylu, který je založený hlavně na konzumaci zdravých potravin, tak jste tu správně. Zdravé potraviny jsou v naprostém pořádku, bezesporu napomáhají vylepšovat naše zdraví, ale procesy, které zde budeme popisovat, jdou mnohem dále než za dvířka spižírny. To, co je ve spíži, nebudeme kolikrát ani potřebovat. Půjdeme více do hloubky, do procesů, které většinou neprovází konzumace, ale NEkonzumace. Zahájíme ozdravné procesy, které mají našemu tělu pomoci znovu nastolit pořádek a čistotu tam, kde ji v průběhu let pozbylo.

Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik peněz investujete do ochrany svého zdraví, dokud jste zdraví? A zamysleli jste se nad tím, kolik byste byli ochotni případně zaplatit za navrácení zdraví, které jste právě ztratili? Je zvláštní, že do ochrany svého zdraví zpravidla neinvestujeme nic, nebo téměř nic. V případě, že ale zdraví náhle ztratíme, najednou se vylekáme a jsme ochotni platit nehorázné sumy, jen aby nás lékaři a farmaceutický průmysl zase dali nějak dohromady.
Není lepší dělat to obráceně?

Postav strom, zasaď dom...

Zdeněk Breitenbacher
...nebo naopak? Každopádně, vyznavač Elixíru mládí má jednu velmi důležitou vlastnost: Plánuje dlouhodobě, plánuje tak, jako kdyby tu měl být velmi dlouho, plánuje tak, jako kdyby byl nesmrtelný. Není žádná hranice, od které by si říkal, že to už nemá cenu, že už se výsledků nedožije. Nehledá žádný „quick-win“, nýbrž pečlivě sestavuje vše, co mu jednou - za dvacet, za padesát či za sto let přinese nějaký prospěch. A tak stavíme domy a sázíme stromy...

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi