nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Jak se bránit proti zácpě

Jolana Breitenbacherová
 
 
Jednou z příčin, které přispívají ke vzniku rakoviny tlustého střeva, je chronická neprůchodnost střeva, tedy zácpa. Ve střevě, které se nedokáže důkladně a pravidelně vyprazdňovat, se mění vnitřní prostředí, v důsledku hromadění stolice vznikají nepřirozené tlaky na střevní tkáň, může docházet ke krvácivosti a vzniku hemoroidů za současného bujení mikroorganismů, které nejsou našemu zdraví prospěšné. Co s tím?

Je velmi důležité tlusté střevo udržovat v čistotě. K takovému poznání ovšem dospějeme většinou až poté, co se objeví první problémy provázené nadýmáním a nepříjemným pocitem plnosti. Potom hledáme možnosti, jak chod střeva obnovit, snažíme se to vyřešit za pomoci minerálních vod, jako je Zaječická hořká, nebo dietními opatřeními.
V našich článcích se důkladně věnujeme tématice očisty tlustého střeva, ale dnes bychom chtěli vyzdvihnout možnost, jak vylepšit zažívání pomocí dobře zvolené potravy.
Ze své vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že činnost střev se dá velmi pozitivně ovlivnit konzumací kváskového pečiva (nezaměňujte prosím s kynutým pečivem). Kváskové pečivo je mnohem lépe stravitelné než běžné pečivo, nenadýmá, a pokud do kváskového chleba přidáte ještě podrcené lněné semínko, věřte, že budete překvapeni jeho skvělými účinky proti zácpě.
 
Kváskové pečivo je výjimečné přítomností mikroorganismů, které produkují enzymy štěpící polysacharidy obsažené v obilovinách. V mouce pak probíhá proces, který je velmi podobný tomu, kdy se mléko přeměňuje na jogurt. Chléb upečený z celozrnné mouky fermentované kvasinkami má také nižší energetickou hodnotu než běžné pečivo, takže se výborně hodí pro redukci nadváhy.
Pročištění tlustého střeva zajišťuje zejména vláknina obsažená v zelenině a ovoci. Krom toho ale můžeme činnost tlustého střeva významně povzbudit plodinou, kterou hojně používali už naši předkové, a tou je lněné semínko. Lněné semínko je v našich vnitrozemských podmínkách nejvýznamnějším zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, jejichž přítomnost v organismu je dávána do spojitosti právě s preventivní ochranou proti rakovinnému bujení.
Lněné semínko známe z housek, které se běžně prodávají v obchodech, ale semínka jsou na nich vždy vcelku. Lněná semínka mají velmi houževnatou slupku, která je chrání při průchodu naším trávicím traktem a ztěžuje nám tak účinné vstřebávání zdraví prospěšných látek. Krom toho jsou semínka vcelku dost ostrá a nejsou ke střevní sliznici tolik šetrná, jako když jsou podrcená.
Pokud tedy chcete mít z lněných semínek největší užitek, podrťte je.
  • Látky obsažené v semínku budou pro vaše tělo mnohem lépe využitelné.
  • V zažívacím traktu semínková hmota rosolovitě nabobtná a výborně a šetrně protáhne střevo.
 
Nevíte jak semínka podrtit? Nám se velmi osvědčil mlýnek na kávu Moulinex AR10, který je malý, výkonný a cenově dostupný (stojí 600-700 Kč). Investice do tohoto mlýnku se opravdu vyplatí, protože tolik cenné polynenasycené mastné kyseliny, obsažené v lněném semínku, jsou velmi nestabilní, rychle oxidují a žluknou, proto je nezbytně nutné, abyste si vždy namleli semínka čerstvá a hned je spotřebovali.
Nekupujte proto nikdy dopředu namletá lněná semínka, a pokud byste chtěli zkusit užívat lněný olej, tak si velmi dobře vyberte firmu, od které ho koupíte. Podmínkou dobré kvality oleje je tmavá lahev skladovaná v chladicím boxu. Prodejci často skladují lahve s lněným olejem v běžných regálech - a takový olej bych si tedy určitě nekoupila. Největší jistotu a užitek však budete mít, když si semínka koupíte vcelku, pomelete si je sami a sníte je se vším, co k nim patří. Předávkování se bát nemusíte a lněné semínko můžete přidávat do každého chleba, který upečete.
 
Jak upéct kváskový chleba jednoduše a bez hnětení si můžete přečíst zde. Není k tomu potřeba žádné speciální vybavení, nebudete muset drhnout zašpiněnou kuchyň a příprava těsta vám zabere maximálně čtvrt hodiny.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat
Hladovka je jednoznačně nejúčinnější způsob očisty organismu. Pokud to myslíte s očistou organismu vážně, je dobré se s principy hladovění seznámit. Máte-li navíc za sebou důkladnou očistu střev a úspěšné pročištění jater a žlučníku, je hladovka ideálním pokračováním. Pokusím se dát vám jednoduchý návod, který vám pomůže úspěšně provést vaši první jednoduchou hladovku.

Svěťte neděli

Zdeněk Breitenbacher
Víkend znamená odpočinek, relaxaci, sport a zábavu. Neděle je sváteční den už od stvoření světa a volnou sobotu jsme si vybojovali v minulém století, abychom si odpočali po náročném pracovním týdnu. Bohužel, namísto odpočinku pro řadu z nás víkend znamená dohánění v domácnosti, na zahradě, na chalupě (nedej bože v práci!) všeho, co jsme za celý týden nestihli.
Takže nakonec ze dvou dnů, určených na odpočinek, máme jen dva dny další práce a jakýkoliv odpočinek je v nedohlednu. V pondělí se utahaní vracíme do práce a doufáme, že si malinko odpočineme tam, ale jako obvykle, hned na pondělní ranní poradě nás šéf vyvede z omylu. Neodpočatí, bez energie a s kruhy pod očima pak opravdu nepůsobíme mladistvým dojmem. Asi cítíte spolu se mnou, že tady je něco špatně.

Troufám si říci, že ve spánku se nestárne. Vědecké autority by nade mnou asi kroutily hlavou a možná mne nominují na příští Bludný balvan. Bludné balvany jsou každoročně vyhlašované ceny za nevědecká tvrzení všeho druhu, a tak přemýšlím nad tím, jestli tyhle stránky nebudou také jedním z horkých kandidátů. Mnohá z tvrzení, která tady uvádím, nejsou vědecky potvrzena a asi taky nikdy nebudou. Pokud vám například tvrdím, že když se usmějete, rázem omládnete o pět let, nemám to podložené vědeckým výzkumem, jen vím spolu s vámi, že to opravdu funguje!

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi