nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Hodně pijme, dlouho žijme

Zdeněk Breitenbacher
 
 
Věřím, že už jste začali s aktivitou a zdravým pohybem. A pokud se při vašich aktivitách občas i zapotíte, musíte o to více dbát na to, čemu se souhrnně říká „pitný režim“. Optimální přísun tekutin je dva až tři litry tekutin denně, přičemž se do přísunu nepočítají tekutiny, obsahující alkohol nebo kofein, protože ty naopak vysušují. Tak schválně, kdo tyto hodnoty dodržuje?

V zimě nám nižší příjem tekutin tolik nevadí, ale v období horka spousty tekutin ztrácíme pocením, a tak na jaře a zejména v létě, to už bychom si přísun tekutin hlídat měli. Většinou to víme, tak vám to nebudu dokola připomínat, jen uvedu ještě pár informací, které většinou nevíme nebo na ně zapomínáme.
Jednou z nich je už výše zmíněná skutečnost, že alkoholické nápoje (snad s výjimkou piva) nebo nápoje s velkým obsahem kofeinu (káva, černý čaj a různé energetické „bomby“) se do přísunu tekutin nepočítají. Další důležitou věcí je to, že přísun musí být rovnoměrný po celý den, možná ještě lépe s převahou v dopoledním čase. Totiž to, co za celý den nenačerpáte, večer už na poslední chvíli (třeba čtyřmi pivy) nezachráníte – vše zase rychle vyjde z těla ven.
Další informace je pro sportovce: Pokud se chystáte na náročnější sportovní výkon, je dobré zvýšit přísun tekutin už alespoň půl hodiny před začátkem – a pak doplňovat v průběhu. Předejdete tak křečím, nejčastějšímu projevu nedostatku tekutin.
Pokud možno, vybírejte nápoje, které nejsou přeslazené. Mnohem lepší než cola nebo jiné přeslazené nápoje je třeba obyčejná minerálka nebo nízkoalkoholické pivo. Řidiči mohou volit nealko pivo, jen pozor, české nealkoholické pivo má povoleno 0,5% alkoholu, takže pokud si v rychlém sledu dáte tři za sebou, v krvi a v policejním detektoru se to už může projevit.
  Komentáře
  Neměli byste vynechat

McDonald - je to pro mě?

Zdeněk Breitenbacher
Asi je mezi námi jen málo lidí, kteří by neznali síť rychlého občerstvení McDonald. Je známá po celém světě a počet hamburgerů BigMac, které si můžete dopřát za svůj měsíční plat, je uznávaným měřítkem životní úrovně v jednotlivých zemích světa. Ovšem Ti, kteří se zabývají zdravým životním stylem a zdravým stravováním obzvlášť, mají k McDonaldu docela rezervovaný vztah. Jak to vlastně je? Smíme tam chodit i my, kteří toužíme po trvalém mládí?

Když první hodinář sestrojil první mechanické hodiny, měly jen hodinovou ručičku – jako analogii ke stínu na slunečních hodinách. Tehdy se jí ještě neříkalo „malá“, protože žádná „velká“ – minutová – nebyla. Lidé měli času dost a minuty měřit nepotřebovali, a když, tak jenom přibližně, tak jak jim hodinová ručička ukázala úhel mezi jednotlivými hodinami. Velkou ručičku, minutovou, dostaly hodiny mnohem později. S minutovou ručičkou vydržely hodiny několik staletí, když se najednou objevil jakýsi šílený hodinář a přidal jim ještě ručičku vteřinovou...

Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik peněz investujete do ochrany svého zdraví, dokud jste zdraví? A zamysleli jste se nad tím, kolik byste byli ochotni případně zaplatit za navrácení zdraví, které jste právě ztratili? Je zvláštní, že do ochrany svého zdraví zpravidla neinvestujeme nic, nebo téměř nic. V případě, že ale zdraví náhle ztratíme, najednou se vylekáme a jsme ochotni platit nehorázné sumy, jen aby nás lékaři a farmaceutický průmysl zase dali nějak dohromady.
Není lepší dělat to obráceně?

nezávislost • energie • styl
© 2012-2019 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi