nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Hladová reportáž - zkušenosti

Zdeněk Breitenbacher
1 komentář
 
Po očistné hladovce, která trvala tři dny a čtyři noci, jsem už v normálním režimu, to znamená, že jím a piji to co obvykle. Tak dlouhá hladovka je pro mne nová zkušenost, a tak je dobré shrnout všechny poznatky do nějaké ucelené formy. Pojďme se podívat na všechny informace, které jsem během hladovky posbíral a které byly pro mě nové, někdy i docela nečekané.

 
1: Výplach střev
To byla rozhodně dobrá věc, urychlila nástup očistného procesu. Do příště si odnáším poznatek, že po dva dny před výplachem je třeba jíst jen ta jídla, která vás spolehlivě nebudou nadýmat. Doporučuje se dušená zelenina.
2: Vhodný termín pro hladovku
Čas pro hladovku jsem si nevybral moc dobře. Blíží se Vánoce, a to je doba, kdy je všude kolem vás spousta lákavých dobrot. Doma se peče první cukroví, probíhají zabíjačky a všichni kolem vás si dávají do nosu. Hladovka je za těchto okolností mnohem těžší zkouškou, než by byla v jiném období. Pokud si nejste jistí silou své vůle, raději se v takovém období do hladovky nepouštějte. Naopak, pokud si chcete svou vůli významně posílit, je předvánoční hladovka tím pravým tréninkem.
3: Sauna
Pobyt v sauně je během hladovky velmi prospěšný a příjemný, protože zejména v prvních dvou dnech hladovky má člověk oslabené tělesné vytápění. Později, jakmile se tělo přepne na vnitřní spalování tuků a jiných nepotřebných tkání, už pocit chladu mizí a sauna už není tolik zapotřebí, ale v prvních dnech je to velmi příjemná aktivita.
4: Pocit hladu
Je logické, že během hladovky bude hlad dominantním pocitem, který bude mít významný dopad na vaše myšlení a vaši pohodu. Já osobně jsem měl krizi druhý den dopoledne. Pak se stav „stabilizoval“ (krásný lékařský termín pro „žádná změna k lepšímu“). Třetí den pak už opravdu změna k lepšímu nastala. Pocit hladu téměř zmizel a moje pohoda tak byla o mnoho větší. K lepší pohodě přispěla i úprava tělesného topení (viz bod výše), takže třetí den byl daleko příjemnější, než první dva.
5: Průběžná očista střev
Gennadij Malachov, odborník na léčebné hladovky, doporučuje provádět průběžnou očistu střev jedenkrát za dva až za tři dny, aby se člověk zbavil hromadících se toxinů. To lze provést třemi způsoby: Klystýrem, projímadly či jogínským cvičením šank prakšalánou. Klystýr ovšem vyčistí pouze tlusté střevo, takže ten jsem zavrhnul hned. Chemická projímadla jsem zavrhnul také, ale vyzkoušel jsem projímavé minerálky - Šaratici a Zaječskou hořkou. Šaratice totálně selhala, což bylo velkým překvapením - pro hladovku zřejmě není vhodná. Zaječská hořká funguje bezchybně, a to hned po dvaceti minutách. Vhodná dávka pro moje tělo (82 kg) byly tři litry. Na šank prakšalánu nedošlo, po Zaječské hořké jí už nebylo třeba.
6: Smysly
Všimnul jsem si, že se mi během hladovky výrazně zostřil čich a také chuť (té chuti jsem si všimnul samozřejmě až po hladovce). Toto bylo pro mě překvapením největším. Mimořádně zesílená je také citlivost na alkohol. Naopak jsem ale pocítil útlum v soustředění, bylo obtížné se věnovat nějaké náročnější duševní činnosti. Zdálo se mi, že po třech dnech hladovění se schopnost soustředění vrací k normálu, ale pak už jsem obnovil stravování, takže nechci tvrdit nic jednoznačného.
7: Celkový pocit po hladovce
Celkový můj pocit po hladovce je velmi dobrý. Cítím se velmi lehce a plný energie. Upravil se mi metabolismus a vyměšování, všechno je v nejlepším pořádku. Také se mi zdá, že mám menší kruhy pod očima, ale to by mi musel potvrdit někdo z mých blízkých, kdo mě dobře zná.
Jsem si jistý, že bych vydržel více dní při zhruba stejném úsilí jako tentokrát. Rozhodně to při příští hladovce zkusím. Ale přece jen, vyberu si k tomu vhodnější období, než to předvánoční, teď to byla opravdu velmi těžká zkouška vůle...
 
Hladová reportáž - zkušenosti (právě čtete)
  Komentáře
  xbajci 
Peknej clanek. Premyslim, ze to vyzkousim taky. Akorat teda nevim jak to zvladnu, protoze uz kdyz nejim pul dne tak se citim strasne slabej. A nedovedu si predstavit, ze bych pri hladovce mel delat nejaky sport. Uz kdyz si nedam snidani a jdu rano na squash, tk po pul hodce citim, jak mi prestavaj fungovat nohy a ruce a stracim silu.
  Neměli byste vynechat
Jako obvykle po Novém roce, zahájil jsem hladovku, abych z těla dostal, co se tam za rok nasbíralo a co tam nepatří. Tahle hladovka je ale jiná než ty předtím – je suchá. Znamená to, že nejen nejím, ale také nepiji. Jaké to má výhody? Podle teorie se tak mnohem rychleji spalují tuky, protože tělo si z nich musí brát potřebnou vodu. Suchá hladovka je tedy intenzívnější a na výsledky odpovídající třítýdenní hladovce by měl stačit týden.

Opatrné první kroky

Zdeněk Breitenbacher
Upřímně řečeno, mluvit o životosprávě je jako píchnout do vosího hnízda. Co člověk, to názor, a pokud mu někdo sáhne na jeho zvyky, je zle. Tak to raději vezmeme pozvolna a začneme stravováním. Slibuji, že z vás nebudu dělat vegetariány, a ani jiné radikální kroky nejsou potřebné. Abyste udělali první úspěšný krok ve zkvalitnění své životosprávy, nemusíte (prozatím) svůj jídelníček měnit vůbec.

Doktor Norman Wardhaugh Walker byl někým, koho bychom dnes nazvali dietologem, ale v době, kdy žil, se správnému stravování žádná velká pozornost nevěnovala, takže ani slovo dietolog neexistovalo. Dr. Walker byl každopádně jedním z prvních, kteří se věnovali výzkumu správné volby potravin pro udržení zdraví až do pozdního věku, včetně navrácení zdraví v případě jeho ztráty. Nebyl to žádný suchý akademický teoretik - svými poznatky se důsledně řídil a dožil se v plné síle 99 let. Je ovšem docela tajuplnou postavou a některé prameny uvádějí jeho věk ještě mnohem delší...

nezávislost • energie • styl
© 2012-2018 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi