nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi
 

Hladovka pro úplné začátečníky

Zdeněk Breitenbacher
13 komentářů
 
Hladovka je jednoznačně nejúčinnější způsob očisty organismu. Pokud to myslíte s očistou organismu vážně, je dobré se s principy hladovění seznámit. Máte-li navíc za sebou důkladnou očistu střev a úspěšné pročištění jater a žlučníku, je hladovka ideálním pokračováním. Pokusím se dát vám jednoduchý návod, který vám pomůže úspěšně provést vaši první jednoduchou hladovku.

Občasný půst je po celém světě docela běžný. Je často svázán s náboženskými tradicemi - nám v zemích s křesťanskou tradicí bude jistě blízká postní doba coby období přípravy na Velikonoce; ostatní náboženství mají také svá postní období. Nám ale nepůjde o nábožensky motivovaný půst, nám půjde o docela obyčejnou očistnou hladovku, abychom ulevili organismu v neustálém zpracovávání toho, čím jej prakticky nepřetržitě zásobujeme.
Mnoho lidí funguje po celý den tak, že každou chvilku něco tomu žaludku přihodí. Mezi hlavními denními jídly - snídaně, oběd, večeře - do sebe hodí tady bonbón, támhle koláček, tady tatranku. K televizi si otevřou chipsy nebo oříšky, a tak se vlastně pořád ládujeme a ládujeme. Žaludek a celý metabolismus si vůbec nestihne odpočinout a zregenerovat.
Moudří lidé proto doporučují občas zařadit do programu jednodenní hladovku - a tím dnes začneme. Schválně používám slovo hladovka (starvation), abych ji odlišil od půstu (fasting), který zejména v náboženském pojetí připouští konzumaci takzvaných postních jídel. Naproti tomu hladovka je absolutní, není dovoleno žádné jídlo s výjimkou pramenité vody. Ideálně bychom měli držet jednodenní hladovku jednou týdně, ale takové ambice dnes nemáme. Bude nám stačit hladovku si alespoň jedenkrát vyzkoušet.
 
Rozhodnout se k první hladovce není jednoduché. Pomáhat nám proto musí naši známí pomocníci - motivace a vůle. Nabídnu vám několik dobrých důvodů, proč hladovku provést:
  1. Dovolíte vašemu organismu konečně si odpočinout.
  2. Spálíte mnohem více svých tuků, než při běžném režimu.
  3. Budete se cítit lehčeji a zdravěji.
  4. V den hladovky budete mít o hodinu až dvě více času.
  5. Výrazně si posílíte svou vůli.
 
Přidám několik praktických rad:
  • Jednodenní hladovka se drží od předchozího večera do následujícího rána. Jde tedy o dvě noci a jeden den, přibližně 36 hodin bez přísunu potravy.
  • Domluvte se předem s vašimi blízkými, aby pro vás na ten zvolený den nevařili. Velmi těžko se vysvětluje, že dnes držíte hladovku, když vaše partnerka zrovna navařila jídlo pro celou rodinu.
  • Zajistěte si předem dostatek nápojů. Při skutečné hladovce se pije pouze voda, ale pokud je to vaše úplně první hladovka a cítíte se opravdu zle, můžete si dovolit dát si během dne teplý čaj s medem. Ten čaj ale připouštím jen a jen pro váš první pokus, aby vaše začátky byly snazší a abyste si vyzkoušeli, jak bude reagovat vaše psychika. Jakákoliv organická látka přítomná v zažívacím traktu brání nastartování potřebných procesů, takže příští pokusy s hladovkou už provádějte jen o vodě.
  • Vyberte si nějakou vhodnou aktivitu, abyste byli celý den dostatečně zaměstnáni. Kdybyste se měli nudit, bylo by mnohem těžší odolat plné ledničce nebo vašim blízkým, kteří vás budou lákat k večeři. Je dobré, když ta aktivita bude tělesná, pak se tuky spalují o to intenzívněji.
 
Dotazy a odpovědi:
• Budu mít hlad?
• Nemůže se stát, že omdlím?
• Vyžaduje jednodenní hladovka nějakou speciální přípravu?
• Co by mělo být první stravou po hladovce?
• V čem je největší přínos jednodenní hladovky?
• Je hladovka vhodná i pro mladistvé?
 
Náročnější z vás mohou zkusit víkendovou hladovku. Ta je obtížnější a je dobré ji spojit s nějakým výletem ve skupině podobných šílenců, jako jste vy. Vzpomínám na krásný víkend v Beskydech, kam jsme se vypravili coby skupina jogínů, kteří jsme se znali ze cvičení v Ostravě. Pronajali jsme si tam chatu, přijeli jsme v pátek, končilo se v neděli odpoledne. Nejedli jsme vůbec nic, jen jsme lítali po kopcích. Pili jsme většinou pramenitou vodu, někdo už zmíněný čaj s medem, ale byli tam i extrémisté, kteří pili jen vodu destilovanou.
Měli jsme skvělý program, parta byla bezvadná, víkend uplynul jako nic, na jídlo jsme ani nevzpomněli. Jediný tvor, který nám to jídlo připomínal, byl místní kocour. Byl zvyklý, že si chatu vždy na víkend někdo pronajal, že se večer vždycky hodovalo a že mu vždycky káplo hodně jídla. Tak nás celou dobu pozoroval, kdy i my nějaké to jídlo vytáhneme. Nedočkal se ani v pátek ani v sobotu, tak si řekl, že jsme nějaká divná parta, uraženě odešel a v neděli se už neukázal...
 
Příště se podíváme na delší hladovky. Reportáž z mé první třídenní hladovky najdete zde.
 
Hladovka pro úplné začátečníky
  Komentáře
  Katoka 
Dobrý den, už asi 4 měsíce držím 36h půst jednou týdně. V poslední době to ale nějak hůř zvládám, začíná mě ukrutně bolet hlava a to při posledním pokusu už dopoledne. Normálně na bolesti hlavy netrpím vůbec. Jediná změna je, že už chodím do práce, kde mám mnohem méně pohybu než dříve - může to nějak souviset? Obávám se, že jestli něco nevymyslím, budu muset s těmi půsty seknout, v práci dělám s lidmi a nemůžu vypadat jako zombie každé pondělí. Neporadíte co s tím? Díky K.
  Zdeněk B. 
Dobrý den,
asi není úplně jednoduché určit příčinu, zvláště takhle na dálku. Nejdříve bych se zkusil zamyslet nad tím, jestli jste do té hladovky chodila ráda, nebo jste se k ní musela nutit. Pokud jste se do ní musela nutit, tak je možné, že ta Vaše nechuť kulminuje a projevuje se takto na fyzické úrovni. V takovém případě silná vůle nepomůže. Mohla by pomoci nějaká hodně pozitivní motivace, abyste se na hladovku vyloženě těšila.
Je ale také možné, že máte nějaký skrytý problém v těle, třeba nějaký deficit v cukrech, to by také mohlo způsobovat problémy. Domnívám se ale, že toto by se neprojevovalo bolením hlavy.
Můj tip je tedy spíše ten psychický blok. Gennadij Malachov se o tom ve své knize "Hladovění" docela rozepisuje - pokud myslíte, že by to mohl být Váš případ, tak stojí za to si to přečíst. Každopádně pokud Vaše problémy neustanou, nesnažte se nutit do hladovky za každou cenu, to byste si ten psychický blok vytvořila zaručeně. Místo toho můžete zařaďit něco nenáročnějšího, například "ovocný den".
Držím Vám palce, Zdeněk
  Mia M. 
Dobrý den,
chtěla bych Vás požádat o vysvětlení, jakým způsobem se při hladovce vyčistí střeva....... předpokládám, že když se do těla nedostává žádná potrava, tak se ani ve střevech nestrávené zbytky neposouvají a tím pádem nemůže dojít k pročištění střev. Nebylo by účelnější vypít ráno např.projímavou minerálku, aby došlo k vyprázdnění střev a očista organismu byla účinnější?
Předem děkuji za odpověď.
  Zdeněk B. 
Dobrý den, Mio,
nejlépe je hned první den použít spolehlivou projímavou minerálku (já používám Zaječickou hořkou), abyste začínala už od začátku s prázdnými střevy. Pokud držíte delší hladovku, doporučuje se provádět takovou očistu střev nejméně 1x týdně. Já si na to vždycky vyhrazuji sobotu, to nejsem v práci, a tak několikahodinové běhání na toaletu ničemu nevadí. Ale není pravda, že bez této pomoci se strava ve střevech neposouvá - peristaltika stále funguje, i když pomaleji, než když do těch trubek shora stále něco přidáváme. Důkazem je i moje vlastní zkušenost ze suché hladovky - to se samozřejmě žádná minerálka nesmí. Suchou hladovku jsem držel pět dní, přičemž třetí den jsem musel na velkou a docela slušně jsem se vyprázdnil.
Zdravím, Zdeněk.
  S.isa 
Dobrý den! Mnohým pití emulze při očistě žlučníku, nemusí být její chuť příjemná na patře. Já k jejímu vypití používám širší brčko! A pak ji v pohodě dám! :)

Pro psaní komentářů se prosím přihlaste. Pokud u nás zatím nemáte účet, můžete se zaregistrovat zde.
  Neměli byste vynechat
Minule jsme si popsali hydrocolon, což je klystýr, který se děje za pomoci přístroje a za účasti školeného terapeuta. Tak proč tedy ještě domácí klystýr? Když pomineme otázku financí, tedy že domácí výplach střeva vyjde oproti tomu asistovanému mnohonásobně levněji, jde především o to, že při hlubokém očistném procesu musíme mít po ruce rychlé a účinné řešení, jak se zbavit vyplavených nečistot. Náš organismus má vysokou schopnost regenerace a dokáže se zbavit i velmi starých a velmi toxických usazenin. A ty je potřeba z těla co nejrychleji odstranit. Proč je důležitá ta rychlost, když k vyloučení dojde tak jako tak?

Bavte se dobře, bavte se aktivně

Zdeněk Breitenbacher
Zábava je součást našeho života a ideální stav je, pokud je nám zábavou život sám. Ale to není snadné – v životě si vše zařídit tak, aby nám byl zábavou, a tak si musíme čas pro zábavu ukrajovat z toho, co nám zbude po práci a jiných povinnostech. Bohužel, pro mnoho lidí jsou ty povinnosti natolik vyčerpávající, že na zábavu zbývá málo času nebo málo energie. A tak si mnoho lidí představuje zábavu tak, že večer padnou do křesla před televizí a den tím pro ně definitivně skončil. Jenže, jak už nejspíš víte – před televizí se stárne nejrychleji...

Správný jógový dech - nezbytný začátek

Zdeněk Breitenbacher, Minijóga II.
Chceme-li cvičit jógu, musíme zcela nevyhnutelně začít správným dýcháním. Od správného dýchání se totiž v józe odvozuje prakticky všechno. Náročnou jógovou pozici snadno zaujme i nejogín, například baletka nebo gymnastka, ale dokud v té pozici nebude správně a s plnou pozorností dýchat, nebude to jóga a nebude to mít ty účinky, které jóga slibuje. Proto se v této lekci naučíme správnému jógovému dýchání a teprve potom můžeme postoupit dále. Pojďme se spolu podívat, jak na to.

nezávislost-energie-styl
stránky o zdravém životním stylu pro mladé i ‚věčně mladé‘
© 2012-2017 Zdeněk a Jolana Breitenbacherovi